Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam E Hooikaas
Plaats Pijnacker
Datum 30 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja. Want verder vliegen betekent meer vervuiling, en volgens het principe 'de vervuiler betaalt' zou een lange vlucht dan meer belast moeten worden, en wel evenredig meer naar de afstand.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Ik las dat reizigers op die korte vluchten tot zo'n 70% van de milieukosten betalen ten opzichte van minder dan 10% bij verre vluchten. De belasting voor korte vluchten moet dus minimaal hetzelfde blijven, en die voor verre vluchten moet (flink) omhoog.
Ik vind trouwens wel dat zulke korte vluchten ontmoedigd moeten worden vanwege de meer duurzame opties die u zelf ook al noemt.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, ik vind dat die extra verre vluchten meer belast moeten worden door de belasting evenredig te laten zijn met de afstand. Ik vind niet dat die daar bovenop nóg zwaarder moeten worden belast, omdat er voor zulke vluchten vaak weinig alternatieven zijn.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik heb meteen bezwaar tegen uw stelling dat er afstandsgrenzen bepaald zouden moeten worden.
Het is toch zo dat de afstand tussen Amsterdam en enerzijds New York en anderzijds LA vast ligt? Die afstand bepaalt dan in een glijdende schaal naar evenredigheid de belasting. Zo worden ook allerlei sluiproutes of geitenpaadjes omzeild.
Ik vind dus dat er absoluut géén uitzonderingen gemaakt moeten worden.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja, alle passagiers, moeten betalen ongeacht het startgewicht van een vliegtuig. Want al die uitzonderingen maken de regels weer moeilijk uit te voeren, ze moeten extra gecontroleerd en gehandhaafd worden en dat gaat ten koste van de effectiviteit. En het risico bestaat dat iemand weer een allerlei sluiproutes ontdekt en onterecht belasting ontloopt.
Ook alle transfer passagiers zouden moeten betalen, want het landen en opstijgen veroorzaakt extra brandstofverbruik en geluidshinder.