Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | N Klamer |
---|---|
Plaats | Almelo |
Datum | 22 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Er moet geen kortzichtig beleid gevoerd worden, bij ieder mogelijk scenario moet de vraag gesteld worden "Wat gaan mensen doen als dit het geval is?" Regeren is vooruitzien, probeer dan ook vooruit te kijken. Niet naar wat je zou willen dat mensen doen maar naar wat mensen in de praktijk gaan doen, daar zit verschil in.
Houd er rekening mee dat mensen creatief zijn, ze willen het liefst zo min mogelijk betalen en zullen zich daarvoor in allerlei bochten wringen. Bij middellange afstanden waarop deze vraag van toepassing is kan dat bijvoorbeeld zijn vertrek vanaf een buitenlandse luchthaven, waardoor de Nederlandse staat belastinginkomsten misloopt.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Er moet geen kortzichtig beleid gevoerd worden, bij ieder mogelijk scenario moet de vraag gesteld worden "Wat gaan mensen doen als dit het geval is?" Regeren is vooruitzien, probeer dan ook vooruit te kijken. Niet naar wat je zou willen dat mensen doen maar naar wat mensen in de praktijk gaan doen, daar zit verschil in.
Houd er rekening mee dat mensen creatief zijn, ze willen het liefst zo min mogelijk betalen en zullen zich daarvoor in allerlei bochten wringen. Bij korte afstanden waarop deze vraag van toepassing is kan dat bijvoorbeeld zijn een zelf transfer op een verder weg gelegen luchthaven waardoor de Nederlandse staat belastinginkomsten misloopt.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Er moet geen kortzichtig beleid gevoerd worden, bij ieder mogelijk scenario moet de vraag gesteld worden "Wat gaan mensen doen als dit het geval is?" Regeren is vooruitzien, probeer dan ook vooruit te kijken. Niet naar wat je zou willen dat mensen doen maar naar wat mensen in de praktijk gaan doen, daar zit verschil in.
Houd er rekening mee dat mensen creatief zijn, ze willen het liefst zo min mogelijk betalen en zullen zich daarvoor in allerlei bochten wringen. Bij zeer lange afstanden waarop deze vraag van toepassing is kan dat bijvoorbeeld zijn een zelf transfer op een luchthaven in een land zonder vliegbelasting. Wederom loopt de Nederlandse staat belastinginkomsten mis en ook het milieu is er niet bij gebaat.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Er moet geen kortzichtig beleid gevoerd worden, bij ieder mogelijk scenario moet de vraag gesteld worden "Wat gaan mensen doen als dit het geval is?" Regeren is vooruitzien, probeer dan ook vooruit te kijken. Niet naar wat je zou willen dat mensen doen maar naar wat mensen in de praktijk gaan doen, daar zit verschil in.
Houd er rekening mee dat mensen creatief zijn, ze willen het liefst zo min mogelijk betalen en zullen zich daarvoor in allerlei bochten wringen. Bijvoorbeeld door een zelf transfer op een bestemming die vrijgesteld is van vliegbelasting naar een bestemming die anders veel zwaarder belast zou zijn. Dit is al de zoveelste manier waarop de Nederlandse staat mogelijk belastinginkomsten misloopt.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Je zou hier kunnen denken aan het zwaarder belasten van business en first class passagiers, deze worden veelal zakelijk betaald en zullen zich niet in allerlei bochten wringen om de belasting te drukken. Tijd is geld. Economy class passagiers daarentegen zijn degenen die voor een buitenlandse vertrekluchthaven of een zelf transfer op een buitenlandse luchthaven kiezen, die moet je dus ontzien. Zij hebben veelal geen haast dus het gezegde "tijd is geld" gaat voor hen niet op. Maar het blijven Nederlanders en ze zijn dus zuinig.
Nogmaals, denk goed na over de gevolgen van iedere beslissing. Laat je niet verleiden tot wensdenken, wees realistisch. Wat gaan mensen doen als....? Ik heb dat al een paar keer aangegeven, mensen zijn creatief als het gaat om zo min mogelijk betalen. Die creativiteit kan voor ongewenste effecten zorgen.