Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | maximum vlieguren pp en verhoging vliegbelasting MZ de Noo |
---|---|
Plaats | Diepenheim |
Datum | 7 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Bij kortere vluchten kan juist gemakkelijker de afstand per trein overbrugd worden. De prijs, die aan de vliegticket wordt gehangen, zou dan aanzienlijke hoger moeten zijn dan de treinticket, over diezelfde afstand. Het is dus ook voor het klimaat een effectieve maatregel om kortere vluchten hoger te gaan belasten.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Voor die relatief hoge uitstoot is het belangrijk om alternatief milieuvriendelijker vervoer een stuk goedkoper te laten zijn dan de vliegreis.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ik zou liever ook een vliegtax per persoon zien. De prijs van verre reizen voor even een vakantietje zijn veel te gering en niet in verhouding tot de kosten tgv schade aan het klimaat.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
In principe zou er verschil gemaakt moeten worden tussen " noodzakelijke" vluchten en plezier- vakantievluchten. Maar zoiets geeft waarschijnlijk een hoop gesjoemel.
Makkelijker is om mensen per 5 jaar een maximum aan vlieguren toe te kennen. En alleen voor urgente zaken uitzonderingen te maken. Controle noodzakelijk...