Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | F van Dijk |
---|---|
Plaats | Oranjestad, Aruba |
Datum | 18 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Dit ticket prijs bestaat al voor een groot deel uit belasting. Ga CO2 neutrale manieren van vliegen aanmoedigen in plaats van vliegen in het algemeen ontmoedigen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Laat deze mensen de auto of trein pakken. Dat is vaak een prima optie. Ontmoedigen van deze vluchten is wat mij betreft ok, maar of het helpt? Dan gaan er nog meer mensen uitwijken naar luchthavens buiten Nederland. Extra CO2 uitstoot....
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Zie antwoord op vraag 1
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Zeer zeker! Ik organiseer jaarlijks een studiereis voor Havo 4 studenten van Aruba, om hun kennis te laten maken met het onderwijs in Nederland. Het doel is dat ze zo een betere aansluiting krijgen. Er is een verschrikkelijk hoge uitval in NL van Caribische studenten door allerlei verschillende redenen. Als scholen op de eilanden moeten we er alles aan doen om onze jongeren de best mogelijke start te geven.
Groot probleem met deze studiereis is de prijs van een vliegticket. Deze is al hoger voor ons omdat we met een groep reizen en dan in een andere (lees duurdere) categorie vallen. Een nog hogere ticket prijs zal ervoor zorgen dat nog meer jongeren niet meekunnen om financiële redenen. Het is nu al zo dat de jongeren met ouders met een hoger inkomen veel meer kansen hebben. Dit zal nog erger worden als er extra belast gaat worden op tickets.
Om een idee te geven van kosten ten opzichte van inkomen op Aruba: de studiereis kost per leerling ongeveer 2.5 minimum maandloon....
Dus heel graag een uitzondering maken voor de inwoners van de Caribische eilanden!
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Laat de inwoners van de Caribische eilanden (deel van het Koninkrijk) zonder belasting vliegen. Zij betalen naar verhouding al veel meer voor een ticket in verhouding met hun inkomen. En hun vluchten zijn vaak noodzakelijke vluchten.