Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Uitgeest
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, maar dat moet niet leiden tot een lagere belasting van korte vluchten, maar tot een (veel) hogere totale vliegbelasting.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
De vliegbelasting moet gewoon voor alle vluchten hoog genoeg zijn, om ze duidelijk duurder te maken dan de duurzamere alternatieven.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, maar dat moet niet leiden tot een lagere belasting van korte en middellange vluchten, maar tot een (veel) hogere totale vliegbelasting.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, er moet absoluut geen sluiproute naar een lagere belasting voor vluchten naar bepaalde bestemmingen komen. Dat zou ecologisch en politiek zeer onverstandig zijn. Dat voor verschillende bestemmingen in eenzelfde land van bestemming verschillende tarieven zouden kunnen gaan gelden, lijkt mij geen enkel probleem.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transferpassagiers moeten minstens hetzelfde betalen als andere passagiers. Zij kunnen beter een rechtstreekse vlucht nemen en zo de bewoners en het milieu in Nederland vrijwaren van hun overlast. Bovendien is tweemaal starten en landen (wegens een overstap) veel belastender dan eenmaal.

Ook andere uitzonderingen zijn ongewenst.

Voer dit eerst maar in, dan kan in een later stadium over EXTRA belasting voor veelvliegers, business class, ongewenste vliegtuigmodellen enz. nagedacht worden.