Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Almere |
Datum | 26 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Er wordt onvoldoende gekeken naar negatieve gevolgen van dit soort plannen. Alleen kijken naar andere Europese landen is niet genoeg. Hogere belastingen hebben tot gevolg dat vervoersstromen zich gaan verleggen. En dit kan betekenen dat vliegtuigen verder moeten vliegen. En dat de bereikbaarheid van Nederland hard achteruit gaat. Dit is niet goed voor het milieu, niet goed voor Nederland, en niet goed voor de passagiers. Daarnaast vind er nu heel veel transport plaats van goederen die minder beschikbaar zullen zijn in Nederland. Heel goed nadenken dus voordat hierover een beslissing gemaakt wordt! Luchtvaart is infrastructuur. En wanneer verbindingen weg zijn komen ze niet zomaar terug. Daar zijn genoeg voorbeelden van.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Ook hier moet goed gekeken worden naar het hele plaatje. Welke vervoersmogelijkheden zijn er? Wie vliegt er eigenlijk? Wat gebeurd er bij een hogere belasting? Wanneer er andere langere routes gevlogen gaan worden heb je potentieel een averechts effect. Luchtvaart is infrastructuur. Kijk goed naar landen die nu in opkomst zijn. Daar wordt volop geinvesteerd in luchtvaart. Omdat er met de passagiersvluchten ontzettend veel extra vervoerd wordt. En dan speelt snelheid ook mee. En regelmatig zijn er geen andere opties. Want een spoorlijn lang een nieuwbouwwijk geeft nog meer overlast.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee. Zelfde antwoord als hierboven. Kijk enorm goed naar de secundaire gevolgen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Wederom kan dit zeer negatieve gevolgen hebben. Economisch, maar ook voor het milieu.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee. Wij hebben als Nederland baat bij transferpassagiers. Doordat we zelf veel verbindingen hebben en dus ook goedkoop en snel kunnen vliegen. Daarnaast vervoeren we ook veel vracht op al die verbindingen. Een hogere belasting heeft als gevolg dat transferpassagiers potentieel andere, misschien zelfs langere routes gaan vliegen. Dan loopt Nederland de inkomsten mis en bovendien profiteert men in Nederland dan minder van de positieve effecten van infrastructuur. Vliegmaatschappijen kunnen heel snel hun vervoerstromen verleggen en dan ben je de voordelen dus kwijt.