Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Ugchelen |
Datum | 15 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. De verbinding met de wereld is van zeer groot economisch belang. Het in Nederland belasten van lange vluchten betekent verplaatsing van vliegbewegingen naar hey buitenland. Dit met een extra tussenlanding dus ook vaak, waardoor er geen besparing op uitstoot word behaald; zelfs een verslechtering. Tevens hebben we de economische opbrengsten niet meer. De opbrengst van extra geld is waarschijnlijk niet eens reeel, waardoor we daar ook in ons eigen vlees aan het snijden zijn. Nederland moet als klein land zijn geld over de wereld verdienen. Verbondenheid op economisch interessante manier is van levensbelang voor onze welvaart en economie. We slaan extreem door op klimaat en milieu.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
We kunnen door doorverbindingen te verkopen een goed en kwalitatief breed netwerk aan direct bereikbare bestemmingen aandoen. Dit werkt erg voor ons op mondiale economische schaal. Ook ook op korte vluchten is fe uitstoot tot een minimum beperkt. Vliegtuigen worden steeds beperkter in uitstoot. Verplaatsen van bewegingen over weg of spoor kost op de grond ook voor veel uitstoot; ook indirect, door de aanleg en onderhoud hiervan. Tevens is de capaciteit beperkt. Het zou juist goed samen kunnen en moeten bestaan.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee. Op verre vluchten zijn er geen alternatieve manier om de bestemming duurzaam en binnen redelijk tijdsbestek te kunnen bereiken. Economie, handel en welvaart moeten ergens vandaan komen voor Nederland. Dan moeten we doen in Europa maar ook in de wereld. Andere landen verplaatsen hun handel en geld gemakkelijk naar plekken waar het goedkoper is. We zijn als land beter gebaat bij een goedlopende economie dan een levensloos land dat we kapot belast hebben. Zonder welvaart en met een ontevreden bevolking die geen geld meer kan verdienen of geen sociale zekerheid kan bieden. We moeten mondiaal kijken en niet verstikken in lokale regels die alleen onszelf in de weg zitten.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. De overheid moet zorgen voor goede wereldwijde verbindingen. Blind staren op een opbrengst of denken dat je er iets structureels mee oplost is een utopie. We slopen alleen onze eigen economie en bron van inkomsten voor onze welvaart. Extra belasten als enige land, terwijl andere landen het juist afschaffen
is hoogst onverstandig. We zijn als klein landje niet in de positie om moraalridder te spelen. We verkwanselen ons verdienvermogen.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Als we transferpassagiers gaan belasten is definitief een plek voor Schiphol verkeken. Dan vervallen alle vluchten waarvoor maatschappijen hun vluchten kunnen vullen. Dan zijn we onherroepelijk een tot niets vervallen staatje, zonder eigen kwalitatieve aanbod in producten en diensten. We zijn voor bedrijven in het geheel niet meer interessant om handel mee te drijfen. Dit zou het domste zijn wat we als Nederland zouden moeten willen. Moraalridderschap verworden tot het einde van ons verdienvermogen en het einde van de welvaart. Nog maar te zwijgen over mensen die het land gaan verlaten. Ikzelf zal meteen het land verlaten en een economie elders gaan versterken. Spelen met vuur!