Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Utrecht |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, we hebben genoeg mensen die familie hebben in het buitenland. Dat zou erg oneerlijk zijn. Verder hoe langer de vlucht is, hoe makkelijker het is om uit te wijken naar een luchthaven in de buurt (brussel, dusseldorf, frankfurt). Zet in op een europese vliegbelasting. Hoe willen jullie omgaan met vluchten met een overstap? betaal je dan belasting tot de overstap hub of tot de eindbestemming? Spelen we zo niet emirates of qatar in de kaart?
Beloon wel airlines die met veel SAF vliegen, of met modernere vliegtuigen.
Het is ook lastig qua overstap van vluchten? Wat voor vluchten met een tussenstop. Zijn die dan korter?
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja hier is een prima alternatief, dus deze mogen wel belast worden.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee vaak heb je geen keuze waar je heen gaat. Wij hebben familie in peru. Met een hogere belasting kunnen we ze minder zien. Pak de veel vlieger aan.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Dat maakt het ingewekkelder. Dan promoot je mensen om om te vliegen naar een goedkoper land ipv direct te vliegen omdat dit goedkoper zal zijn. Dit is natuurlijk niet wenselijk.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Belast business class en privejet pasagiers meer dan economy passagiers. Deze mensen kunnen de lasten dragen. Dit dwinkt mensen om toch economy te boeken. Welke CO2/km een stuk beter zijn voor het millieu. Dat is wat je wilt bereiken toch? Of is het puur een manier om extra inkomsten te genereren?