Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Wageningen
Datum 25 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Niet zo zeer, vaak is er geen alternatief voor een langere vlucht. Ik vind dus niet dat deze lange vluchten zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, want er zijn veel alternatieven beschikbaar. Het duurder maken van korte vluchten kan mensen afschrikken zodat zij op zoek gaan naar een alternatief. Het zwaarder belasten van zeer korte vluchten kan onnodige vluchten voorkomen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, zeer lange vluchten zullen dan een hoge totale uitstoot hebben, maar het hoger belasten van deze zeer lange vluchten kan er voor zorgen dat mensen meerdere kortere vluchten nemen om dezelfde afstand te overbruggen. Ik ga er vanuit dat deze kortere vluchten opgeteld een hogere totale uitstoot hebben. Wat dat betreft zijn zeer lange vluchten efficiënter (stoten in totaal minder uit) dan meerdere korte vluchten voor dezelfde afstand.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, dat vind ik onzin. Waarom pas je dan een hogere vliegbelasting toe als je toch allerlei uitzonderingen gaat maken. Ik denk dat je geen breed gedragen keuze kunt maken over waar je die grenzen trekt. Afstand is duidelijk en zorgt er ook niet voor dat sommige landen en regio's voordeel hebben ten opzichte van anderen (op basis van een voorkeur van degene die hier over beslissen??).

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Vluchten die noodzaak hebben, zoals bij een medisch ongeval of overlijden, zouden naar mijn idee niet zo hoog belast hoeven worden, of misschien wel helemaal niet.
Anderzijds heb ik net ook gezegd dat het lastig is om uitzonderingen te maken, omdat je hierin nooit keuzes kunt maken waar iedereen het mee eens is.