Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Frits Lakemeier |
---|---|
Plaats | Zwijndrecht |
Datum | 7 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
ja, uiteindelijk is de hoeveelheid uitstoot gerelateerd aan de afstand die wordt gevlogen. Een prijs voor iedere 1.000 km lijkt me een redelijker staffel dan alles boven 2500 km over één kam scheren.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ik ben voor een vaste toeslag per vlucht in combinatie met een variabel bedrag per elk (deel van) 1000 km lengte van de vlucht. Dan worden vluchten korter dan 1000 km naar verhouding waarschijnlijk iets hoger belast per km.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, zoals eerder gezegd, een vaste toeslag per vlucht in combinatie met een variabele toeslag per 1.000 km. En door de prijs per per 1.000 km telkens wat hoger te maken krijg je een een combinatie van relatief zwaardere heffingen per km voor korte vluchten (1e trede in de staffel) en daarna naarmate de vlucht steeds langer wordt.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, alle tarieven gerelateerd aan de afstand van de vlucht met een vast tarief per vlucht plus staffelprijs per 1.000 km met stijgende prijs in de staffel voor steeds langere vluchten.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
de verschillende klasses in vliegen (privé vliegtuigen, businessclass, economy etc.) zijn wel gerelateerd aan de hoeveelheid ruimte per passagier voor die vlucht. Als voor één businessclass passagier drie economy passagiers ook zouden kunnen vliegen lijkt het me redelijk dat de businessclass passagier ook een drie keer zo hoge belasting betaalt. Misschien zelfs meer als je het basisprincipe van 'de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten' ook hier toepast.