Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Veghel |
Datum | 25 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee vind ik niet, je moet vooral de kortere vluchten (die ook met de trein kunnen) hoger belasten zodat mensen eerder geneigd zijn de trein te pakken.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeker! Een ontmoedigingsbeleid hanteren. Voor een lange afstand MOET je een vliegtuig nemen, je hebt geen keus. Voor afstanden tot 500/ 600km zijn er ook alternatieven zoals de trein en dat kan je stimuleren door relatief gezien een hoge vliegbelasting voor die korte vluchten in te voeren.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee zeker niet. Zeer lange vluchten zorgen ervoor de je grote afstanden in 1x kan afleggen (dus zonder tussenstop). Een tussenstop maken om bij je bestemming te komen zorgt voor meer uitstoot dan de afstand in 1x overbruggen dus is relatief gezien beter voor het milieu.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Dit is een hele lastige waar denk ik geen eenduidig antwoord op gegeven kan worden.
Om een hoge vliegbelasting te omzeilen kan je ook een tussenstop (dichtbij NL) maken en daarna naar je eindbestemming vliegen, kost extra brandstof en uitstoot en is qua milieu gezien ongewenst. (Als je bijv rechtstreeks naar Singapore vliegt betaal je een hoge vliegbelasting, je vliegt vanuit NL een lange afstand. Maar als je een tussenstop maakt in Parijs of Londen oid dan vlieg je vanuit NL maar kort naar de volgende luchthaven, dus lage vliegbelasting, maar gebruikt wel meer brandstof omdat je om vliegt.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Begin eerst de transfer passagiers maar eens meer te belasten. Moet in HEEL Europa geregeld worden anders prijst Nederland/ Schiphol zich uit de markt.
Doen we toch al wel met die tariefsverhoging die op Schiphol gaat komen de komende jaren...