Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Baarn |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Logische gedachten gang maar hier ben ik het niet mee eens. Je kan het beter alle vluchten gelijk maken anders word een vlucht naar new-york misschien wel €100 duurder en echt onbetaalbaar.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Anders ga je krijgen dat dit soort vluchten niet meer rendabel zijn. Er vallen dus routes weg waar ook handel mee gedreven word. Goede alternatieven zijn er niet altijd en als iedereen de auto pakt is dat niet heel veel beter voor het milieu. Tevens kan dit het route netwerk van klm beschadigen en dus de economie van Nederland.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Oneens. Als mensen een verre reis als dit maken is dat al vaak omdat ze hier hard voor hebben moeten sparen. Dit soort vluchten zijn voor veel mensen al onbetaalbaar, laat staan dat je er nog een flinke schep boven op doet. Hierdoor ga je krijgen dat mensen vanaf Duitsland, België gaan vliegen. Dus de uitstoot is er nog steeds maar dan vanaf een andere luchthaven. Slecht voor klm & Nederland.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, dit is echt onacceptabel. Hiermee kan de regering gaan sturen op welke landen aangevlogen moeten worden omdat sommige landen dus niet meer rendabel zin en hiermee de concurrentie positie van klm/Transavia slecht beïnvloeden. Mensen gaan dan kijken welk land is het voordeligst om van te vertrekken. New-york vanaf Nederland €100 vliegtoeslag maar vanaf Duitsland €20. Dit is een voorbeeld hoor. En misschien Dubai vanaf Nederland €70 en Duitsland €80. Dat kunnen landen gaan sturen welke bestemmingen ze graag zouden willen. Dit kan niet de bedoeling zijn.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, transfer belasten betekend dat mensen via andere luchthavens gaan vliegen zoals Parijs of Londen. Hiermee creëer je misschien wel meer vluchten ipv dat mensen uit verschillende landen van Amsterdam naar new-york vliegen krijg je wellicht meer directe vluchten naar newyork met dus als gevolg meer grote vliegtuigen die deze route gaan vliegen vanaf andere luchthavens.