Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Alkmaar
Datum 27 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
het is een stuk framing van de luchtvaart om alleen deze te belasten. Het openbaar vervoer, oa de trein is helemaal niet zo schoon als men doet voorkomen. Tussen 1960 en 2000 is het verbruik van vliegtuigen gemiddeld al behoorlijk afgenomen, van 8,5 liter per 100 km naar 2,3 liter per 100 km per passagier. Hoeveel energie is er nodig om de treinen en ander openbaar vervoer in Nederland te laten rijden. Kom als goede tegenhanger van het vlieg verkeer, jaarlijks goed voor ongeveer 2% van de wereldwijde uitstoot, met de juiste cijfers en uitstoot gegevens van een trein. Laat dat aan de Nederlander weten, wat verbruikt een trein van Amsterdam naar Groningen, wat is de bezettings graat en hoeveel uitstoot per passagier per 100 km is dat. Zo kunnen we de discussie op een open en eerlijke manier voeren.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Niet belasten totdat duidelijk is wat het overige openbare vervoer uitstoot, deze dan evenredig per passagier belasten op de bus of (internationale) trein verbinding

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee niet nodig.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Kan alleen als al het (internationale) openbare vervoer ook wordt belast. Wat kost het om een trein te laten rijden, denk dan vooral aan het feit dat er spoorlijnen, bruggen, tunnels e.d. moeten worden aangelegd en onderhouden. Dit soort uitkomsten mis ik altijd in de discussie als het over het vlieg verkeer gaat. Vergelijking is altijd dat je voor 25 euro naar Barcelona kan vliegen. Dit zijn enkele tickets op een enkele vlucht, hoezo kan ik niet de zelfde soort aanbieding van het spoor verwachtten? Ook zij kunnen enkele stoelen voor dump prijzen op de markt zetten om mensen te trekken. Wat verbruikt/ stoot een boot die naar Engeland vaart van Hoek van Holland naar Harwich per passagier aan CO2 uit? Wat is zijn de cijfers van een treinrit van Amsterdam naar London per passagier, wordt alle stroom die gebruikt word groen opgewekt, of zit daar ook grijze stroom bij? Eerlijke getallen om een goede discussie te voeren, niet alleen de luchtvaart framen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Vliegen moet uitgezonderd blijven, zijn afspraken uit de jaren 40 waar we ons aan moeten houden. We moeten ons ook aan andere afspraken uit Brussel houden waar regelmatig de groeperingen als XR ons aan doen herinneren door hun protest acties.