Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Z.V. van Heyningen |
---|---|
Plaats | Amstelveen |
Datum | 21 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, absoluut niet. De reden dat mensen voor langere vluchten kiezen, is in de meeste gevallen vanwege familie en afkomst. De mensen die voor kortere vluchten kiezen doen dit meestal vanuit een toeristische oogpunt en kunnen ook voor de auto of trein kiezen. Mensen zonder andere optie zouden niet benadeeld moeten worden wanneer er een binding is met een land vanwege familie of afkomst. Vooral gezien het koloniale verleden. Pijnlijk en ongelofelijk!
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja dat zou kunnen vooral vanwege de andere mogelijkheden.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee. Er zou wel gekeken kunnen worden naar een punten systeem, wat voorkomt dat zeer vermogende mensen niet 12 keer per jaar vliegen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ja, het Caribisch gebied, Suriname, Indonesië. Eigenlijk alle voormalig koloniale gebieden. De reden hiervan heeft te maken met afkomst en familie. Mijn ouders wonen bijvoorbeeld op Sint-Maarten en mijn moeder heeft beginnende dementie. Het is oprecht pijnlijk als ik daar niet minimaal één keer per jaar naartoe kan en daar veel meer voor moet betalen, want ons gezin nu ook al achter stelt. Wij willen ook graag op skivakantie en onze kinderen die ervaring meegeven. Dat is nu een financieel dilemma.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Vluchten naar het Caribisch gebied, Suriname en Indonesië zouden moeten worden uitgezonderd van belasting en vluchten binnen Europa zouden moeten worden belast, om mensen te motiveren met de auto of trein te reizen.