Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amersfoort
Datum 20 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, korte vluchten zijn nodig om Nederland bereikbaar te houden vanuit heel Europa en maakt van Schiphol de hub, die o zo belangrijk is voor onze economie en onze capaciteit om zaken te doen over de hele wereld. Als wij onze hub “slopen” springt een ander wel in dat gat. Met andere woorden, we helpen het milieu en de economie niet door door zwaarder te belasten.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Vluchten moeten niet meer belast worden dan ze al gedaan worden. Als wij meer gaan belasten gaan Nederlanders niet minder vliegen. Wereldburgers al helemaal niet. We gaan dan allemaal via omwegen, zoals het midden-oosten de wereld over met bedrijven die veel slechter zijn voor mens en planeet dan onze eigen KLM. KLM is een pionier op het gebied van duurzaamheid en biedt waardevolle werkgelegenheid met inkomstenbelasting in Nederland. Een mega opbrengst voor de staatskas op jaarbasis. We moeten stoppen met KLM te hinderen met allerlei belastingen en het bedrijf juist stimuleren om te investeren in duurzaamheid door extra mogelijkheden te bieden biofuel te gebruiken en niet onnodig te belasten door extreme luchthaventarieven. Nieuwe vliegtuigen zijn veel stiller en schoner en KLM zit op de juiste weg naar een duurzame toekomst. Extra belasten vertraagd enkel die investeringsmogelijkheden en maakt de weg naar een duurzame toekomst nog langer. Het is tijd om te luisteren naar de pioniers en ondernemers in plaats van de milieu (-en geluids) activisten en andere kleine groepen van de bevolking die onze infrastructuur plat willen leggen. Beide groepen willen een duurzame toekomst. De weg ernaartoe is het verschil.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, waarom belasten over uitstoot die niet in ons eigen luchtruim plaatsvindt? Dan maak ik als consument beter eerst een vlucht naar Istanbul (lage belasting) om dan vervolgens met Turkish Airlines de hele wereld over te vliegen. Wederom een idee die onze economie meer schaadt dan dat het wat op gaat leveren.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Zie bovenstaand. Stop met het denken in belasten van afstanden. Dat werkt niet… Je verplaatst werk en knooppunten en dat kost de staat geld en gaat veel meer uitstoot opleveren. Investeer in een duurzame Nederlandse luchtvaart en Nederlandse luchtvaartondernemingen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Alle vluchten moeten gelijk worden belast. Die belastingen moeten Europees geregeld zijn. Zorg dat je investeert in Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Dat staat gelijk aan opbrengsten uit inkomstenbelasting, werkgelegenheid in Nederland van leveranciers en een sterke infrastructuur. We moeten investeren, niet slopen. Zie KLM als een voorloper in stillere en schonere vluchten. Niet als een grote vervuiler. Kijk dan eerst eens naar bedrijven zoals de midden-oosten carriers met gekke arbeidsvoorwaarden en geen enkel benul over zuinig vliegen. Zie Schiphol als werkgelegenheid. Een innovatief knooppunt van techniek en economische verbindingen.