Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | E. De Vos |
---|---|
Plaats | Bussum |
Datum | 7 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee.
Het enige resultaat zal zijn dat mensen vanuit Nederland eerst naar een land vliegen waar geen vliegbelasting geheven wordt, van daar af vliegen ze op een tweede ticket verder naar hun eindbestemming. Dat tweede ticket wordt niet belast omdat het niet in Nederland start. Nederland zou zichzelf gigantisch in de vingers snijden met deze maatregel.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee.
Wat ik bij vraag 1 al aangaf gaat ook hier op, mensen gaan dan eerst naar een land vliegen waar geen vliegbelasting geheven wordt. Daar vandaan vliegen ze op een tweede ticket verder naar hun eindbestemming, die in dit geval dichterbij ligt.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee.
Wat ik bij vraag 1 al aangaf is hier zo mogelijk nog meer van toepassing, mensen vliegen eerst naar een land waar geen vliegbelasting geheven wordt. Van daar af vliegen ze op een tweede ticket verder naar hun ver weg gelegen eindbestemming. Die vlucht wordt niet belast omdat hij niet in Nederland start.
Nederland zou zichzelf gigantisch in de vingers snijden met deze maatregel, de belastingopbrengst zal aanmerkelijk lager zijn dan begroot omdat mensen deze massaal ontduiken en het zal een negatief effect hebben op het netwerk aan bestemmingen en daarmee het vestigingsklimaat in Nederland.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee.
Deze uitzonderingen zullen als springplanken gebruikt worden om andere bestemmingen, die normaal gesproken belast zouden worden, belastingvrij te bereiken. Er wordt dan onbelast naar een uitgezonderde bestemming gevlogen, van daar af wordt eveneens onbelast op een tweede ticket door gevlogen naar de uiteindelijke bestemming.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee.
De uitzondering voor transfer passagiers is in de wet verankerd, daar komen we niet onderuit. Al zou Nederland het willen, dan mogen deze passagiers niet belast worden. Zij zouden de Nederlandse staat voor de rechter kunnen dagen en de rechter zou hen in het gelijk stellen, deze belasting is illegaal en moet dus terugbetaald worden.
Verder moeten er geen uitzonderingen zijn, ook niet op basis van afstand. Immers, zoals bij vragen 1 t/m 3 aangegeven, is dit heel simpel te ontduiken door eerst naar een land zonder vliegbelasting te vliegen en van daar af op een tweede ticket onbelast naar de eindbestemming. Om deze constructie te ontmoedigen is het beter alle afstanden gelijk te belasten.