Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | F Smit |
---|---|
Plaats | Veenoord |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Vliegen is fantastisch, en zou op de lange termijn moeten blijven bestaan in groene vorm. Helaas wordt nu bij lange na niet de echte prijs van de vlucht betaald, niet door de consument en niet door de vliegtuigindustrie of de brandstofproducerende bedrijven.
Dat er meer goede prikkel moet komen is evident.
Een verdeelsleutel naar vervuiling, het aantal vluchten dat een persoon verricht (vliegen op de bon) of op inkomen (zoals in Zweden de hoogte van verkeersboetes wordt bepaald door het inkomen van de overtreder) moeten zeker worden overwogen. Ook als de uitvoerbaarheid moeilijk is kunnen de kosten ervan in het ticket worden verrekend, net als andere kosten worden 'doorgeschoven', zolang ze maar voor de gehele vliegtuigindustrie hetzelfde uitwerken lijkt me dat verdedigbaar-noodzakelijk.
Ik zou heffen per liter grijze brandstof, in plaats van het relatief willekeurige getal 2500 KM.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ik zou heffen per liter grijze brandstof die wordt gebruikt bij de vlucht.
De totale kosten voor de consument moeten dan zo hoog zijn zodat trein of auto worden overwogen, ongeacht de afstand die het betreft.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ik zou heffen per liter grijze brandstof die wordt gebruikt bij de vlucht.
Drie vragen gaan inmiddel over het KM-criterium, terwijl ik zou gaan voor een gelijkmatige (geen staffel) verdeling, die ook rekening houdt met hogere consumentinkomens, veelvliegers, en grootvervuilers.
Uiteraard gaat de vliegtuigbranche zeggen dat het onuitvoerbaar is, maar de kosten kunnen gewoon -stelselmatig- worden doorberekend in de prijs van een stoel.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Het is vervelend als je family toevallig ongelooflijk ver weg is gaan wonen, of omgekeerd. Per land differentiëren is echter nooit goed volledig 'eerlijk'. Als je ernaartoe wilt dat je de echte prijs van je vlucht betaalt, als je wilt dat langere vluchten misschien tussentijds stoppen, of helemaal groen zijn en mogen doen wat ze willen, dan is dat de prikkel die je wilt meegeven in de vliegtuigbelasting, en niet uitzonderingen creëren op het gebied van land, vliegveld, of maatschappij.
Laat de belasting aansluiten bij het (on)wenselijke gedrag.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Uitgezonderd van vliegbelasting mogen zijn de vluchten die groen zijn. 10% groen? Dan 10% korting op de belasting, ongeacht het gewicht.
Eigenlijk alle vragen zijn m.i. wat ingekleurd door lobby, maar raken niet de echte essentie.
Willen jullie daar nog eens naar kijken?