Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Voorschoten
Datum 15 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
ja dat lijkt me reeel.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja want dit zijn afstanden die prima met de trein overbrugt kunnen worden, dus ontmoedigen van vliegverkeer door sterke prijsverhoging is daarvoor een goed middel om nodeloze vervuiling terug te dringen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Omdat er voor dit vervoer geen redelijk alternatief is lijkt me dat niet nodig, gelijk aan <5000 vind ik prima

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
De werkelijke afstand tot een bepaalde luchthaven is de zuiverste methode om te meten. Dat er binnen 1 land verschillende luchthavens zijn met verschillende belastingtarieven is wat mij betreft niet bezwaarlijk. Er zal een ook een andere vluchtprijs gerekend worden, de belasting is voor de koper van het ticket deel van de totaalprijs, waardoor het geforceerd (en uitvoeringstechnisch) gecompliceerd creëren van uitzonderingen niets toevoegt. Het zo objectief mogelijk bepalen van de hoogte van het geldende tarief voor een bepaalde vlucht draagt bij aan transparantie en ervaring van betrouwbaarheid van de overheid.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Per ticket moet het hoogste tarief belasting berekend worden over het verste punt in de reis die dat ticket dekt. Dus vlieg je van Amsterdam naar Los Angeles met een tussenstop in New York, zit op dat ticket het tarief voor de afstand tussen Amsterdam en Los Angeles. In dit voorbeeld is dat ook het eindpunt van de reis, maar het verste punt moet altijd leidend zijn om te voorkomen dat men een ticket kan kopen van Amsterdam naar Brussel met een 'tussenstop' in Dubai. Waardoor men naar Dubai zou kunnen vliegen tegen het lagere afstandsbelastingtarief. 'Creatieve' ticketaanbieders zouden hier anders misbruik van kunnen maken.