Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Nijmegen |
Datum | 7 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Niet perse. Ze moeten wel belast worden, maar vluchten van deze afstand zullen niet snel vervangen worden door treinen of ander openbaar vervoer. Extra belasting op deze vluchten heeft mijns inziens dus minder zin. Uiteraard moet het wel belast worden, maar niet perse meer dan korte vluchten.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Absoluut. Je kunt gewoon met de trein naar zulke locaties. Er is geen reden om te vliegen. Daarnaast is vliegen extra belastend voor het milieu en slecht voor de algemene gezondheid. Zulke afstanden mogen mijns inziens flink belast worden. Zo zal de reiziger eerder kiezen voor minder milieu onvriendelijke opties.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Zeer lange vluchten hebben al helemaal geen milieuvriendelijk alternatief. Vanuit dat opzicht heeft meer belasten weinig zin. Wel zal het mensen motiveren om juist dichter bij huis te blijven, hoewel ik niet weet hoeveel zeer lange afstandsvluchten gemaakt worden voor vakantie. Ik zou het wel belasten, maar net zoals bij lange afstandsvluchten niet perse meer.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Vooral omdat ik vind dat zeer korte en korte vluchten het meest belast moeten worden, juist omdat daar alternatieven voor zijn. Daarnaast vind ik het heel logisch dat er op afstand wordt belast en wordt het alleen maar ingewikkeld als je daar verschillende belastinggebieden aan toevoegt.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Alle soorten vliegtuigen moeten hetzelfde worden belast, anders kun je per ongeluk het gebruik van onveilige vliegtuigen aanmoedigen e.d.
Passagiers moeten worden belast op hoe lang hun totale gevlogen afstand is. Dus transferpassagiers moeten anders worden belast.