Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Aalsmeer |
Datum | 16 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja. En korte vluchten tot 1000 km vervangen door snelle treinverbindingen. Investeren in het spoor dus. Voorwaar een uitdaging om dit Europees aan te pakken en schandalig dat dit nooit eerder is gedaan. Korte vluchten (SPL-Londen/Brussel en dat soort afstanden) dus ook veel zwaarder belasten. En drastisch inkrimpen ten gunste van de trein. Deze prijzen zouden veel lager moeten worden. Nu kosten principes (treinreizen ipv vliegen) wel heel veel geld
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeker! Zie eerder antwoord. En treinreizen beter ontwikkelen en goedkoper maken. Privatisering heeft de trein geen goed gedaan. Eurostar is een plezierige uitzondering in het treinreizen
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja. Hoe meer uitstoot hoe hoger de kosten. De vervuiler betaalt.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Zorg ervoor dat de werkelijke kosten waar dan ook naartoe worden berekend. Het is belachelijk dat er vliegaanbiedingen zijn om voor 25 euro naar Valencia te vliegen. Investeer in goede en snelle (rechtstreekse!) treinen voor afstanden tot wat mij betreft Barcelona. Doe dat Europees. Een snelke blauwe KLM-trein van SPL naar de grote Europese steden zou toch fantastisch zijn! Grote knooppunten zoals Parijs ook laten vermijden (spoor langs Parijs leggen). Dan is het opeens geen hele dag meer om in Barcelona of Madrid te komen
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja. Alle passagiers gelijk belasten. En de hub op SPL kan absoluut kleiner. Landen en opstijgen geeft Nederland de verontreiniging en biedt overstappende passagiers korting. Dat is toch idioot? Ze zouden voor een tussenstop juist veel meer moeten betalen! En dan heb ik het ‘alleen’ nog maar over de uitstoot. Het gaat om de volksgezondheid van de Nederlanders!