Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Aalsmeer
Datum 19 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, omdat ik er van uitga dat het doel is: verminderen van co2 uitstoot (en niet hiermee bevorderen van het aantal vluchten naar/van of via Nederland en ook niet het maximaliseren van de Nederlandse belastingopbrengst uit co2 heffingen). De onderbouwing is daarom:
1. Langere vluchten zorgen voor meer uitstoot
2. Als Nederland dat niet zo doet en omringende landen wel werkt maatregel averechts, dwz dit zou dan stimuleren dat lange afstandsvluchten afgehandeld worden via Nederland (met juist extra co2 uitstoot in Nederland).
Er zou daarnaast (naast vluchtafstand) gedacht kunnen worden aan een staffel of opstaptarief om tevens te bevorderen dat:
a) korte vluchten , bijv <500 km, ontmoedigd worden wegens een schoner alternatief (trein).
Ook zou gedacht kunnen worden om de vervuiling / toestel ouderdom / aantal passagiers per vlucht mee te laten wegen.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, zie antwoord 1

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja zie antwoord 1

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik zou het eenvoudig houden en het tarief berekenen als aantal km van de vlucht(en) * tarief per km, gecombineerd met een opstap tarief. Dan zijn zowel zeer korte vluchten als (zeer) lange vluchten in scope.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind dat trsnsferpassagiers het dubbele tarief moeten betalen, (zowel een extra landing als een extra vertrek waaruit de grootse co2 belasting voortkomt.