Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | J d Vegt |
---|---|
Plaats | Zoetermeer |
Datum | 20 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, MAAR ALLEEN als het speelveld voor ALLLE maatschappijen die van en naar Europa vliegen gelijk is. Alleen in NL dit aanpakken, leidt tot verschuiving van passagiers naar andere (dichtbij) luchthavens in Europa en dus niet naar het doel, behalve dat de schatkist gevuld wordt, maar door kinder passagiets, zullen vluchten afnemen en dus ook de inkomsten voor de overheid.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ook hier, dit kan alleen als het in heel Europa wordt ingevoerd en geldt voor alle maatschappijen die van/naar en in Europa vliegen. Zo niet dan gaan we verliezen, geld en banen.Logistiek en transport is ren van onze kernkwaliteiten, als landbouw, veeteelt, glastuinbouw, transport, Rotterdamse haven, Schiphol afgebouwd gaan worden, waar gaan we dan nog geld mee verdienen in dit land waar het enige dat uit de grond komt gas was en dit ook al gestopt is????
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nogmaals alleen als we het over een level playing field hebben, anders knopen we onE industrie op en worden de kilometers vanuit andere landen gemaakt
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
de vragen zijn saai, want voor alles geld hetzelfde antwoord
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
zie eerdere antwoorden: LEVEL PLAYING FIELD anders geven we inkomsten aan andere landen en bereiken we geen enkele CO2 vermindering