Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 21 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Zeer korte vluchten (<500) zijn onnodig, want er zijn goede alternatieven, dus die moeten zwaarder belast worden. Voor langere vluchten (500 tot 3000 km, bijna heel Europa) moet er gewerkt worden aan goede alternatieven (bijvoorbeeld hogesnelheidstreinen). Als deze alternatieven er zijn dan kan de belasting omhoog van deze langere vluchten. Voor zeer lange vluchten (>3000 km, dus buiten Europa) zijn er eigenlijk geen goede alternatieven. Enkel flink belasten om alternatieven te ontwikkelen of te stimuleren.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer korte vluchten (<500) zijn onnodig, want er zijn goede alternatieven, dus die moeten zwaarder belast worden. Voor langere vluchten (500 tot 3000 km, bijna heel Europa) moet er gewerkt worden aan goede alternatieven (bijvoorbeeld hogesnelheidstreinen). Als deze alternatieven er zijn dan kan de belasting omhoog van deze langere vluchten. Voor zeer lange vluchten (>3000 km, dus buiten Europa) zijn er eigenlijk geen goede alternatieven. Enkel flink belasten om alternatieven te ontwikkelen of te stimuleren.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer korte vluchten (<500) zijn onnodig, want er zijn goede alternatieven, dus die moeten zwaarder belast worden. Voor langere vluchten (500 tot 3000 km, bijna heel continentaal Europa) moet er gewerkt worden aan goede alternatieven (bijvoorbeeld hogesnelheidstreinen). Als deze alternatieven er zijn dan kan de belasting omhoog van deze langere vluchten. Voor zeer lange vluchten (>3000 km, eigenlijk buiten continentaal Europa) zijn er eigenlijk geen goede alternatieven. Enkel belasten om alternatieven te ontwikkelen of te stimuleren.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Locatie is belangrijker dan afstand, want het draait erom of er een alternatief is. Als je geen alternatief hebt is hogere belasting enkel echt pijnlijk voor mensen met een krappe beurs.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transferpassagiers geven veel werk voor Schiphol, maar ze leveren de schatkist weinig op, en de omwonende zitten met de ellende. Transferpassagiers hoeven dus geen verlaagd tarief. Vliegtuigen onder de vierduizend kilo zijn bijvoorbeeld ultra-light vliegtuigen, sportvliegtuigen, trainingsvliegtuigen. Minder overlast, dus mag best in een lager tarief.