Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Zwolle |
Datum | 16 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Abosoluut. De tarieven van korte vluchten moeten verder omhoog. Wellicht tarief / km.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Vluchten waarbij er veel alternatieven zijn (trein/Auto) moeten absoluut zwaarder belast worden dan vluchten waarbij er minder alternatieven zijn.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Er is op deze afstanden geen alternatief, dus extra belasten niet. Maar wel de lange vluchten ook zwaarder belasten dan nu het geval is.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Er moet gekeken worden naar land van vertrek en land van aankomst, wat is daar de afstand en hoe is het gesteld met de alternatieven. Als die ook op korte afstand lastig zijn, moet daar wel rekening mee gehouden worden. Staffel inbouwen lijkt mij goede opzet. Overzees is er geen goed alternatief, dus dat moet worden meegewogen. En vluchten tot ca. 500 km moeten zo zwaar belast worden dat dit geen optie meer is.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Frequent flyers moeten zwaarder belast worden, naar mate meer vluchten, meer belasting. Het moet voor het gezin dat eenmaal per jaar een bijeen gespaarde vakantie boekt wel haalbaar blijven. Dus wellicht quotum aan vlieg km's invoeren, of als dat te lastig is, gewoon aantal vluchten pp. nagaan en bij meer vluchten zwaarder belasten.