Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Dhr. W. Van der Meer
Plaats Sittard
Datum 19 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee.

Totdat er een Europees vliegbelasting stelsel is moet Nederland helemaal geen vliegbelasting heffen, dat verstoort het gelijke speelveld. Mensen zoeken dan een luchthaven in het buitenland als vertrekpunt, dat gebeurt nu al vaak. De reden is dat Nederland nu al de hoogste vliegbelasting heeft. In België en Duitsland is de vliegbelasting lager en veel andere Europese landen heffen helemaal geen vliegbelasting.

Nederland moet haar vliegbelasting in lijn brengen met andere Europese landen in plaats van eigen beleid te voeren.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Alleen als er geen redelijk alternatief is, en dan nog moet er voor gewaakt worden dat mensen niet gaan reizen via een verder weg gelegen luchthaven. Echter, voor veel luchthavens binnen een straal van 500 kilometer bestaat geen redelijk alternatief. Denk hierbij vooral aan Britse luchthavens. Alleen voor Londen bestaat een alternatief in de vorm van de trein, voor bestemmingen elders in het Verenigd Koninkrijk geldt dat niet.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee.

Zoals ik bij vraag 1 al aangaf zal dit er toe leiden dat mensen vertrekken van luchthavens over de grens om zo deze belasting te vermijden. Of zo nodig hun reis beginnen met een korte vlucht naar een van de vele Europese landen zonder vliegbelasting om van daaraf op een tweede ticket door te reizen naar hun uiteindelijke bestemming.

Dit kan alleen ondervangen worden door de vliegbelasting Europees af te stemmen en in heel Europa het zelfde tarief te hanteren. Nederland moet geen eigen beleid voeren, daarvoor zijn we te klein.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee.

Zoals ik al aangaf zal dit er enkel toe leiden dat mensen hun reis over de grens beginnen of eerst naar een Europees land vliegen waar geen vliegbelasting geheven wordt en van daaruit op een tweede ticket door reizen naar hun bestemming. Onderschat nooit de vindingrijkheid van de reiziger, die haalt allerlei trucs uit om zo min mogelijk belasting te betalen.

Ook hier geldt dat er Europees beleid gevoerd moet worden, tot die tijd moet Nederland zich onthouden van vliegbelasting.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
In principe moeten alle passagiers gelijk belast worden, met één uitzondering. Dat zijn de transfer passagiers, die immers al vliegbelasting betaald hebben in hun land van vertrek. Dan moet Nederland dat niet nogmaals doen, daarmee prijzen we onszelf uit de markt. Het zal er toe lijden dat mensen via andere Europese hubs dan Schiphol gaan reizen, wat ons economische schade berokkent.

Ook hier geldt dat Europees beleid gevoerd moet worden en dat Nederland zich moet onthouden van vliegbelasting zo lang dat Europese beleid er niet is.