Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Baarn |
Datum | 25 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Hoe meer uitstoot je vlucht veroorzaakt hoe zwaarder een vlucht belast moet worden. Een lange vlucht veroorzaakt meer uitstoot dan een korte vlucht. Maar een vlucht van 3000 km veroorzaakt weer minder uitstoot dan 3 vluchten van 1000 km. Daar komt nog bij dat het makkelijker is voor mensen om voor korte vluchten een alternatief te vinden. Dus maak je die korte vluchten duurder dan zal men eerder geneigd zijn om voor het duurzamere alternatief te gaan.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, zeer korte vluchten vind ik sowieso waanzin. Die moet je vele malen duurder maken. Maar beter nog: die moet je gewoon verbieden.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, er is geen alternatief voor zeer lange vluchten. Dus niet extra belasten tov andere vluchten. Maar wel duurder maken. Want de vervuiling/uitstoot en de schade die dat teweeg brengt, moet verdisconteerd worden in de prijs. De vervuiler moet veel meer gaan betalen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Het klimaat houdt geen rekening met of iets wel of niet een overzees gebied is. De uitstoot van een vlucht van 2000 kilometer naar een overzees gebied blijft gewoon hetzelfde als de uitstoot van 2000 kilometer naar een niet overzees gebied (kilo veren weegt even zwaar als een kilo steen). En voor die uitstoot dien je te betalen. Al is het alleen al omdat bepaalde verzekeringspremies door klimaatverandering stijgen.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja, zo veel mogelijk gelijk belasten. Het moet goed uitvoerbaar zijn dus eenduidig beleid. Uitgangspunt van de belasting moet zijn: vervuiling. En voor die vervuiling moet je betalen. Zie ook mijn eerde antwoorden.