Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Berkel en Rodenrijs
Datum 23 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat alle vliegverkeer sowieso meer belast moet gaan worden. En als mensen een lange vlucht willen maken, mag daar meer belasting op worden geheven dan op de middellange vluchten. En wel om de reden dat deze vluchten nog meer het milieu belasten. Hoe meer een vliegbeweging het milieu belast, hoe hoger de vliegbelasting. Tenzij er alternatieven zijn, zoals de trein, om op dezelfde bestemming te komen. Want in dat geval zou er ook een hogere vliegbelasting gehanteerd moeten worden.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, het is belachelijk dat de tickets voor zeer korte vluchten geen vliegbelasting kent. Er zijn op die korte afstanden genoeg milieuvriendelijker alternatieven die helaas duurder zijn dan vliegen. Deze alternatieven zijn duurder, omdat de luchtvaart allerlei vrijstellingen kent. Deze vrijstellingen moeten opgeheven worden. Dat betekent dat tickets duurder worden en dat mensen eerder milieuvriendelijkere vormen van vervoer, zoals de trein, zullen kiezen. Als meer mensen voor de trein kiezen, wordt de trein ook rendabeler. Daardoor zal de service van de trein ook weer uitgebreid kunnen worden, zodat er ook weer mogelijkheden komen om voor de trein te kiezen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ik vind dat alle vliegverkeer sowieso meer belast moet gaan worden. En als mensen een zeer lange vlucht willen maken, mag daar meer belasting op worden geheven dan op de andere vluchten. En wel om de reden dat deze vluchten nog meer het milieu belasten. Hoe meer een vliegbeweging het milieu belast, hoe hoger de vliegbelasting.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ja

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind dat eerste klas zwaarder zou moeten worden belast. Tenslotte kunnen door de eerste klas minder mensen per vliegtuig mee. Dat is dus minder duurzaam.
Daarnaast wordt de eerste klas veel gebruikt voor mensen die op zakenreis zijn. Wordt dit duurder dan gaan bedrijven eerder voorstellen aan hun werknemers om vanaf de werkplek in Nederland contact te onderhouden met zakenrelaties in het buitenland. Dit werkte prima in coronatijd, dus dat kan nu ook. En de mogelijkheid om te vliegen naar je bestemming blijft gewoon bestaan, maar is gewoon duurder. De prijs van een ticket moet in overeenstemming zijn met de belasting die het ticket op het milieu geeft. Kortom de vervuiler betaalt voor zijn vervuiling naar hoeveel hij vervuilt.