Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Utrecht |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja. Een hogere belasting van lange vluchten is logisch gezien de grote druk die deze vluchten leggen op CO2-uitstoot en daarmee op klimaatverandering. Het is ook niet wenselijk om door het niet invoeren van een hogere vliegbelasting op lange vluchten deze nog eens extra te stimuleren ten opzichte van kortere vluchten. Het is een vertaling van het milieubegrip 'de vervuiler betaalt' naar klimaat: de veroorzaker van klimaatschade wordt extra belast. Het is niet aan belastingbetalers die misschien wel nooit lange vluchten maken om deze klimaatschade, bijvoorbeeld via algemene belastingen wereldwijd, op zich te nemen. Bovendien, op wereldschaal zijn het de mensen met de minste financiele middelen die het meest lijden onder de effecten van klimaatverandering. De klimaatrekening van vliegverkeer bij hen neerleggen is onwenselijk.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeker. Zolang er nog geen verbod bestaat op deze zeer korte vluchten - wat vrij logisch zou zijn gezien de goede alternatieven - is extra belasten een optie. Zo'n extra belasting mag er echter niet toe leiden dat klimaatschade een kwestie wordt van voldoende financiele mogelijkheden hebben. De schade van korte vluchten is daarvoor te groot en het belang te gering.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja. Een hogere belasting van zeer lange vluchten is logisch gezien de grote druk die deze vluchten leggen op CO2-uitstoot en daarmee op klimaatverandering. Het is ook niet wenselijk om door het niet invoeren van een hogere vliegbelasting op lange vluchten deze nog eens extra te stimuleren ten opzichte van kortere vluchten. Het is een vertaling van het milieubegrip 'de vervuiler betaalt' naar klimaat: de veroorzaker van klimaatschade wordt extra belast. Het is niet aan belastingbetalers die misschien wel nooit lange vluchten maken om deze klimaatschade op zich te nemen. Bovendien, op wereldschaal zijn het de mensen met de minste financiele middelen die het meest lijden onder de effecten van klimaatverandering. De klimaatrekening van vliegverkeer bij hen neerleggen is onwenselijk.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Het maken van uitzonderingen is een lastige kwestie, als alle landen die uitzonderingen in de vorm van speciale, lage tarieven gaan toepassen. Zulke differentiatie kan leiden tot vliegreizen die een langere route volgen met meerdere overstappen, omdat deze door prijsdifferentiatie goedkoper zijn. Het toepassen van afstandtarieven is het makkelijkst uit te voeren zonder al te veel differentiatie. De klimaatschade ten gevolge van vliegverkeer is afhankelijk van afstand en dat dient de basis te zijn voor de tarieven.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja. Het maken van uitzonderingen is een lastige kwestie. Zulke differentiatie kan leiden tot vliegreizen die een langere route volgen met meerdere overstappen, omdat deze door prijsdifferentiatie goedkoper zijn. De extra start- en landbewegingen van deze vliegreizen hebben naast extra klimaatschade ook nog eens extra gezondheids- en milieueffecten. Het toepassen van afstandtarieven is het makkelijkst uit te voeren zonder onnodige differentiatie. De klimaatschade ten gevolge van vliegverkeer is met name afhankelijk van afstand en dat dient de basis te zijn voor de tarieven.