Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Utrecht |
Datum | 16 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, ik vind dat lange vluchten zwaarder belast zouden moeten worden dan korte vluchten. Tegelijkertijd is het belangrijk om een eerlijke en effectieve belasting in te voeren, bijvoorbeeld door een belasting op kerosine die gebaseerd is op verbruik en uitstoot. Dit zou luchtvaartmaatschappijen stimuleren om efficiënter te opereren en schonere technologie te gebruiken.
Daarnaast is het belangrijk om korte vluchten te ontmoedigen door betere alternatieven, zoals snelle en betaalbare treinverbindingen, aantrekkelijker te maken. Dit vraagt om samenwerking binnen de EU, omdat het anders moeilijk is om een gelijk speelveld te creëren voor luchtvaartmaatschappijen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ik heb wel is gehoord van een dienst tussen Luik en Maastricht, dit zou verboden moeten worden. Zie rest vorige antwoord
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Zie antwoord vraag 1
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Een gelijke schaal voor vliegbelasting is belangrijk om oneerlijke concurrentie te voorkomen. Als specifieke landen of gebieden verschillend belast worden, kan dat leiden tot ontwijkgedrag, zoals het uitwijken naar luchthavens net over de grens (bijvoorbeeld Weeze) om voordeliger vluchten te boeken. Hierdoor wordt het probleem alleen verschoven en neemt het autoverkeer naar deze luchthavens toe, wat de totale uitstoot verder verhoogt. Daarom is het beter om een uniforme schaal te hanteren die overal dezelfde principes toepast, gebaseerd op afstand en uitstoot.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Een belasting op kerosine zou eerlijker zijn en luchtvaartmaatschappijen aansporen om zuinigere vliegtuigen in te zetten, zoals de 777X in plaats van de 777-300ER. Dit kan een aanzienlijke besparing opleveren in kerosineverbruik, belasting en uitstoot, bijvoorbeeld op een langeafstandsvlucht van Amsterdam naar Bali. Hierdoor worden niet alleen de kosten voor vervuilende vluchten hoger, maar ontstaat er ook een sterke prikkel voor innovatie en duurzaamheid in de luchtvaartsector.
Ik vind daarom dat de belasting moet worden gebaseerd op uitstoot en verbruik, in plaats van onderscheid te maken tussen soorten passagiers of vluchten. Het doel moet zijn om vervuiling te verminderen en efficiëntie te belonen, ongeacht het type vlucht.