Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Zaandam |
Datum | 18 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind sowieso dat er geen extra belasting moet komen op vliegen
Deze belasting zorgt er voor dat onze economie een zware klap gaat krijgen en daardoor op het einde er niet 248 miljoen extra binnen komt maar omdat de economie zo’n klap hier van krijgt (België en Duitsland worden zo’n extreem stuk goedkoper) dat de totale belasting zal dalen met minimaal 2 keer het bedrag wat de overheid nu wil ophalen
Ik ben er van overtuigd dat als we de belasting verlagen en ook Lelystad open doen en de starts en landingen gaan verhogen met schonere en stillere vliegtuigen je veel meer belasting ophaalt
En ik woon onder de rook van Schiphol en heb nog nooit ook maar 1 min minder geslapen door lawaai
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Korte vluchten zouden inderdaad veel beter met de trein gedaan kunnen worden maar dat ga je niet bereiken met hogere belastingen geef mensen een goede mogelijkheid (de hls bijvoorbeeld daar rijd de NS maar 200 km per uur wat een totale belachelijk situatie, in Frankrijk heeft een t.g.v. ooit meer dan 500 km per uur gereden dus haal de NS van dat traject af en zet er een bedrijf op dat minimaal 350 km per uur gaat rijden
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ik ben tegen de extra belasting omdat die onze economie te veel schade aanbrengt
Als ondernemer zie ik dat elke dag gebeuren inflatie extreem hoog maar de overheid blijft maar belastingen verhogen om de belachelijk inflatie in leven te houden
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee ik val in herhaling
Onze economie gaat zo’n klap krijgen dat Schiphol failliet zal gaan en dan is onze welvaart volledig verdwenen
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Alle soorten vluchten moeten belasting betalen maar dan wel een stuk minder