Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, maar op een eerlijke manier. Het extra geld dat deze maatregel oplevert, mag niet alleen terechtkomen bij gewone reizigers. Bedrijven, overstappassagiers en ultrarijken moeten een eerlijk deel van de belasting betalen. Voor veel mensen zijn lange vluchten essentieel, bijvoorbeeld om familie te bezoeken, en dat moet betaalbaar blijven. Vliegen mag geen luxeproduct worden dat alleen de rijken zich kunnen veroorloven.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, korte vluchten mogen extra belast worden, maar dit is alleen logisch als er betaalbare alternatieven zijn. Nu is het vaak goedkoper om te vliegen dan om de trein te nemen, en dat klopt niet. Maak treinreizen en andere duurzame opties eerst goedkoper en toegankelijker, zodat mensen een echte keuze hebben. Anders voelen gewone reizigers alleen maar de pijn van de belasting zonder dat het probleem echt wordt aangepakt.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, maar met nuance. Gewone mensen die een keer familie in verre landen willen bezoeken, mogen niet de dupe worden. Het zijn juist de bedrijven en de ultrarijken die vaak luxe reizen maken of privéjets gebruiken, die de meeste impact op het milieu hebben. Zij zouden zwaarder belast moeten worden. Gewone reizigers mogen niet worden buitengesloten van de mogelijkheid om te vliegen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ja, sommige gebieden hebben een uitzondering nodig. Overzeese gebieden en eilanden die afhankelijk zijn van vliegverkeer, en landen zonder goede alternatieven, moeten een lager tarief krijgen. Dit voorkomt dat gewone mensen in deze regio’s geïsoleerd raken of dat reizen onbetaalbaar wordt. De belasting moet eerlijk zijn en rekening houden met de omstandigheden van verschillende regio’s.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, niet iedereen moet gelijk belast worden. Overstappassagiers die niets bijdragen aan de Nederlandse economie moeten meer betalen. Ook luxe passagiers, zoals mensen in privéjets, mogen zwaarder worden belast. Gewone reizigers die slechts af en toe vliegen, moeten beschermd worden tegen te hoge kosten. Het is belangrijk dat vliegen bereikbaar blijft voor iedereen, en dat de zwaarste lasten terechtkomen bij degenen die het meest bijdragen aan de vervuiling.