Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | ede |
Datum | 16 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Een nadeel van vliegen op kerosine is de afname in opbrengst van PV-panelen; dat is niet genoemd bij de toelichting. Op www.energieopwek.nl zag ik dat de afname soms kan oplopen tot 27% afname van het opwekvermogen [op dagen met veel strepen t.o.v een dag met blauwe lucht]. Vanwege het opgesteld vermogen van bijna 10 GW is de schade aanzienlijk voor paneeleigenaren. Dit effect zou ook genoemd moeten worden als nadeel van vliegen. Goederenvervoer zou van mij zwaarden moeten worden belast dan personenvervoer. Overigens ben ik van mening dat er accijns op kerosine dient te komen.