Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rosmalen
Datum 27 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Langere vluchten worden uitgevoerd met grotere vliegtuigen die meer milieubelasting opleveren bij vertrek. Echter in deze vliegtuigen zitten ook meer passagiers. De vraag is of er meer milieubelasting is per passagier.
Daarnaast zijn vluchten buiten Europa onderhevig aan oneerlijke concurrentie. De Midden-Oosten maatschappijen zijn bij lange na niet zo milieu bewust bezig dan bijvoorbeeld KLM. Mensen zullen met meer belasting op vluchten van en naar nederland mogelijk liever via een ander land reizen. Dat lost internationaal niets op, sterker nog, je straft maatschappijen die hun best doen groener te worden.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Op zeer korte vluchten waar een goed alternatief is dat minder milieubelastend is zou meer heffing kunnen komen. Maar dan moet dat alternatief er ook zijn. De trein is vaak een erg dure optie en de reistijd neemt soms extreem toe.
Heffingen op zeer korte vluchten voorkomen wel dat buurlanden overstappers genereren die extra milieubelastend zijn.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Waarom zou je dat willen doen? Een ultra long flight levert geen extra milieubelasting op per ASK.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Dat zou dan alleen moeten gelden voor gebieden waar Nederlandse roots liggen zoals bijvoorbeeld de Antillen, Suriname en Indonesië. Moeilijk om dit onderscheid te maken

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transfer passagiers belasten heeft een direct effect op de operatie van met name KLM op Schiphol en daarmee de hub Schiphol. Wij zijn een handelsnatie en hiervoor is een goede verbinding met de wereld essentieel. Het zijn juist de transfer passagiers die dit mondiale netwerk mee bekostigen. Door ze extra belastingen te heffen zullen ze mogelijk overstappen naar andere transfer hubs, waardoor ons netwerk in gevaar komt.
Vliegtax heeft alleen zin als we het allemaal doen. Het zou beter zijn om juist maatschappijen als KLM meer te belonen voor hun inzet om te verduurzamen, in plaats van ze te straffen door extra lokale belastingen in te voeren.
Als we 250 miljoen extra willen binnenhalen, kunnen we beter extra heffingen zetten op maatschappijen die meer vervuilend zijn zoals de midden-oosten carriers. Zij vliegen nog steeds regelmatig met half gevulde 777 en 380’s rond die vanuit het midden oosten vertrekken met volle tanks om in Europa zo min mogelijk te hoeven tanken.
Maak afspraken met elkaar en kijk verder dan alleen nederland, de benelux en europa. De luchtvaart vergroenen? Prima! Maar dan wel eerlijk en niet door diegene die hun best doen extra straffen om niets.