Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Heerhugowaard |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
ja, er moet logischerwijs (net als bij de auto zou moeten) een verschil komen in belasting naar aanleiding van gebruik.
Mocht het er komen is het voor veel mensen waarschijnlijk de moeite om vanaf een buitenlands vliegveld de lange afstandsvluchten te nemen.
Dat is weer ongunstig, want dan komt er uiteindelijk net zoveel geld binnen als nu, terwijl de luchtvaart dan krimpt.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, en eigenlijk verboden moeten worden.
Op de meeste van deze bestemmingen is ook al een goede treinverbinding te vinden vanuit Nederland.
Dit moet extra aangemoedigd worden met hogere frequenties en waar mogelijk investeringen in het spoor.
Dit zijn de meest nutteloze vluchten.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, deze stijgen ook op met een relatief heel zwaar gewicht om deze afstand te overbruggen.
Het zijn dus in essentie vliegende kerosinestations. Daardoor zijn ze extra zwaar en verbranden ze weer meer brandstof.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, het gaat puur om afstand.
Er komt een X getal uit, dat is de grens. Je hebt bij dat soort keuzes altijd "grensgevallen".
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transfers op vluchten onder de 500KM, of waar een heel goed spoornetwerk naartoe ligt moeten ook zo'n belasting betalen. Dat zijn wederom de meest nutteloze vluchten.
Hier kan een luchtvaartmaatschappij ook een samenwerking met een spoormaatschappij aangaan voor een overstap en zo aanbieden op hun website.