Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Apeldoorn |
Datum | 25 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Als er belast moet worden, dan ben ik daar voorstander van. Echter is het gebruiken van een harde grens vreemd. Belasting kan geheven worden op kerosine; op die manier worden verre vluchten meer belast maar stimuleert deze belasting ook schonere en meer efficiënte vliegtuigen. Dat lijkt mij en vereiste als deze belasting echt om milieudruk gaat.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Alleen al de onderbouwing staat vol relatieve termen. "Relatief", "veel", "vaak". Vliegen op korte afstand doet niemand voor plezier of comfort, dus blijkbaar is er de noodzaak omdat een alternatief niet voorhanden is of geen capaciteit heeft. Als iedereen twee aan twee in auto's dezelfde afstand gaat overbruggen dan is het vliegtuig soms zelfs efficiënter.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Niet met een lukraak gekozen grens. Dat stimuleert niets aan beter, schoner vliegen. Belast simpelweg per kerosine of per kilometer per vliegtuig, ipv per passagier en op lukrake afstanden. Dat stimuleert en beloont efficiency.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik vind dit totaal het probleem.
Een belasting per passagier met een complexe afstand matrix levert geen enkele stimulans op behalve dat we met zijn allen naar Duitsland of België rijden om vanaf daar te vliegen. Stimuleer efficiency, stimuleer moderne vliegtuigen, stimuleer volle vliegtuigen: reken belasting per eenheid brandstof of in ieder geval per vliegtuig en per kilometer. Dan is er mogelijk nog daadwerkelijk milieuwinst met deze verkapte "ze betalen toch wel' belasting.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja. Zeker transfer uitzonderen, daar zie ik geen enkele reden voor behalve de KLM steunen.