Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Evidens (EENG de Jong) |
---|---|
Plaats | Stockholm, Zweden |
Datum | 25 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja! Langere vluchten genereren disproportioneel meer CO2-uitstoot dan kortere vluchten. Om de kosten van deze vervuiling te weerspiegelen, zou een hogere belasting op zulke vluchten een goed alternatief kunnen zijn.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Helemaal mee eens! In zulke gevallen kan men makkelijk de trein nemen, wat veel minder belastend is voor het milieu. Om mensen te stimuleren om voor de alternatieven te gaan, lijkt me een hoge belasting een heel goed idee. Mensen reageren immers vaak op hoe bepaalde keuzes hun economie beïnvloeden.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja. Hier geldt dezelfde reden als eerdergenoemd in vraag 1: lange vluchten genereren disproportioneel meer CO2-uitstoot dan korte vluchten. Om de kosten van deze vervuiling te weerspiegelen, zou een hogere belasting op zulke vluchten een goed alternatief kunnen zijn.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Dit vind ik een wat lastigere vraag en kan niet volmondig ja of nee antwoorden. Wel zou ik het eerlijk vinden als binnen de EU (voor een groot deel) dezelfde belastingen gelden. In de EU geldt immers vrij verkeer, en dit kan wellicht lastiger worden met verschillende tarieven binnen de EU. Een andere mogelijkheid zou ook kunnen zijn om landen die grote vervuilers zijn harder aan te pakken door hogere belastingen te heffen voor vluchten naar zulke landen. Binnen het land kan dan een belastingtarief gekozen worden en dit belastingtarief kan dan eventueel worden bepaald op basis van de afstand tussen Nederland en het punt binnen het bestemmingsland dat het verste weg ligt van Nederland (dwz het punt met het hoogste belastingtarief).
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Het lijkt me een goed idee om “veelvliegers” zwaarder te belasten. Aangezien zulke mensen het milieu disproportioneel veel belasten, lijkt het me eerlijk dat zij ook een hoger deel van de kosten dragen. Daarbuiten kan ik het me voorstellen dat voor vluchten waar gebruik wordt gemaakt van duurzamere kerosine eventueel een wat lagere belasting zouden kunnen worden geheven. Echter, als dit juridisch te ingewikkeld wordt, ben ik een voorstander van het gelden voor dezelfde tarieven voor alle vluchten. Voor mij is de belangrijkste reden voor hogere vluchtbelastingen namelijk het aan het denken zetten van mensen mbt hun afdruk op het klimaat. Daarnaast vind ik het belangrijk dat vluchtbelastingen verhoogd worden, omdat grote vervuilers naar mijn mening een grotere last van de kosten van hun vervuilende gedrag zouden moeten betalen. Dat lijkt me wel zo eerlijk.