Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 22 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Aan de ene kant wel, omdat het langere vluchten en dus meer uitstoot betreft. Aan de andere kant wil ik niet dat mensen nog vliegen binnen Europa. Je zou vluchten van Amsterdam naar Londen, Parijs en andere bestemmingen die erg dichtbij liggen sowieso moeten schrappen en de trein moeten stimuleren en subsidiëren. Het gaat om het tegengaan van klimaatverandering en de gezondheid van mens, dier en de natuur.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, maar liever nog schrappen. Wat een onzin om naar Londen of Brussel of Parijs te vliegen, terwijl de trein veel comfortabeler en bovenal milieuvriendelijker is.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Aan de ene kant wel, omdat het langere vluchten en dus meer uitstoot betreft. Aan de andere kant kun je over deze afstand onmogelijk de trein nemen of een boot (die ook veel uitstoot). Ik heb liever dat korte vluchten en privévliegtuigen (die in totaal het meeste uitstoten omdat mensen daar het meeste mee vliegen) worden geschrapt of sterk teruggedrongen worden.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik vind het een beetje raar om zomaar landen aan te wijzen waar je wel en niet extra voor moet betalen. Waar baseer je dat dan op: op westerse waarden ofzo? Of of de uitstoot van een land al heel hoog is? Ik vind dit een ingewikkelde vraag.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Wat een onzin om transfervluchten (want dat zijn dus mensen die TWEE vliegtuigen pakken om op reis te gaan, wat veel meer uitstoot geeft, hoewel mensen vaak geen keuze hebben. Ik kies altijd het liefst een directe vlucht als ik familie in Florida bezoek, maar dat kan helaas niet altijd) minder te belasten. Vliegtuigen die minder wegen en dus minder uitstoten zit wel wat in, maar dan moeten ze wel vol zitten met mensen. In de coronatijd leerde ik dat vliegtuigen ook vaak leeg heen een weer vlogen om de vliegruimte niet te verliezen. Dat moet verboden worden, want dat is helemaal onnodige uitstoot. Of vliegtuigen waar maar een paar mensen in zitten: boek die mensen om en cancel die vlucht.