Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Rotterdam |
Datum | 26 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Vraag me af: als je AMS cph jfk vliegt is dat dan korte of lange afstand?
Gaat AFKLM van meer reizigers via cdg en cph laten vliegen?
In de basis goed idee, maar zoals vraag er nu staat is het te vaag.
Het moet wel veboden worden om negatieve ticketprijzen te hanteren. Vb Ryanair vliegt voor 45 heen en terug Dublin. Rekening houdend met vliegtax en kosten luchthaven krijg je geld toe. Deze dumpprijzen moeten niet mogen.canderscheeft hogere tax geen zin.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja goed plan.
Al zal hiermee de totale co2 uitstoot juist stijgen.
Want korte vlucht zal vervangen worden door lange vlucht, tenzij slots niet opnieuw uitgegeven worden. (Zo heeft Corendon vluchten pmi en ibz vluchten aan Transavia over gelaten en vliegt nu naar CUR) = langere vlucht dus meer co2 per slot.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, zolang er geen tax op cerosine is
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee dat wordt te ingewikkeld
Waarom zou je subsidie /korting geven of vakantie naar Curaçao als je ook zeilvakantie op Waddenzee/IJsselmeer kunt doen zonder vliegen.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zolang er geen tax op cerosine zit belasten. En anders hogere landingsgelden als het ingewikkeld is. Immers alle vliegvelden zijn staatsbedrijf en. In dat gevalvis hoger dividend inkomsten staat.