Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Hoorn |
Datum | 15 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Deze maatregel gaat reizen niet verminderen maar wel er voor zorgen dat een passagier voor een andere maatschappij dan een Nederlandse gaat kiezen die vaak met een omweg vliegen zoals bijvoorbeeld Dubai..
Of ze gaan met de auto naar Düsseldorf of Brussel om vervolgens hun weg te vervolgen…
De opbrengsten van de belasting gaat niet naar het milieu of naar verbetering maar is gewoon een simpele manier om de staatskas te spekken…
Enige wat vergeten wordt is minder belasting inkomsten wegens baanwerkers en wegens vermindering inkomsten dus betaalde belasting voor/door de eigen maatschappijen..
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Treinen zijn niet minder vervuilend als je met de juiste cijfers rekent…
Er bestaat niet iets als volledige groene energie want dat kan gewoonweg niet in Nederland/europa…
Als je iets duurzaam noemt kom dan ook met eerlijke cijfers!!
Je kunt een treinreis ook niet goed vergelijken met een vliegreis..
Als je de trein pakt is deze vaak mbt tijd niet te vergelijken want zelfs een rechtstreekse verbinding met de trein duurt veel langer en dat is als deze al gaat en geen onderbrekingen heeft…
Tevens is een trein afhankelijk van een spoor waar snel en vaak storingen zijn…
Betrouwbaar is het niet…
(Heb ik helaas zelf meerdere keren moeten ervaren)
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Neen…. Niet alleen wensdenken dat dat vliegen impopulair gaat maken maar ook gemakkelijk scoren omdat er geen alternatieven zijn..
De alternatieven gaan zijn vliegen met Midden-Oosten gesubsidieerde carriers die omvliegen en niet bezig zijn met het milieu…
Vergeet niet dat onze eigen KLM telkens wordt uitgeroepen als meest sustainalble Airline…
Deze ga je buiten spel zegen en straffen voor een woke agenda…
Als je iets wilt veranderen in de uitstoot dan moet je samenwerken… niet tegenwerken..
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Er moet gewoonweg vanaf gezien worden omdat het de eigen markt schaad…
Passagiers zullen kiezen voor buitenlandse maatschappijen en n deze zijn nagenoeg altijd minder voor het milieu dan de eigen maatschappijen…
Wederom, je moet samenwerken en niet tegenwerken…
Het is een belasting om de kas te spekken en niet het milieu…
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Vliegbelasting is lauter een kasspekmiddel…
Het heeft niets te maken met een beter milieu en de opbrengsten gaan regelrecht de staatskas in en niet naar onderzoek of verbetering van de ontwikkelingen die de luchtvaart helpen…