Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Broek in Waterland
Datum 25 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
In de begeleidende tekst bij deze consultatie wordt gesproken over het belasten van de negatieve effecten / gevolgen van vlieg reizen voor omwonenden van de luchthaven, zoals geluid / uitstoot / fijnstof etc.. Hiervoor is het nagenoeg niet van belang of de te belasten, vertrekkende vlucht kort danwel lang zal zijn. De grondslag om langere vluchten zwaarder te belasten dan kortere vluchten heeft geen relatie met de genoemde uitgangspunten voor zwaardere taxatie. Logischer zou het zijn om meer lawaaierige, meer vervuilende / uitstotende vluchten zwaarder te belasten. Hiermee wordt niet alleen meer recht gedaan aan de uitgangspunten van de hogere belastingheffing, maar wordt tevens een impuls voor verbetering afgegeven.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, dat vind ik niet. Mijn onderbouwing hiervoor is identiek aan die zoals gebruikt bij de voorgaande vraag. Deze kopieer ik daarom ook hier. In de begeleidende tekst bij deze consultatie wordt gesproken over het belasten van de negatieve effecten / gevolgen van vlieg reizen voor omwonenden van de luchthaven, zoals geluid / uitstoot / fijnstof etc.. Hiervoor is het nagenoeg niet van belang of de te belasten, vertrekkende vlucht kort danwel lang zal zijn. De grondslag om langere vluchten zwaarder te belasten dan kortere vluchten heeft geen relatie met de genoemde uitgangspunten voor zwaardere taxatie. Logischer zou het zijn om meer lawaaierige, meer vervuilende / uitstotende vluchten zwaarder te belasten. Hiermee wordt niet alleen meer recht gedaan aan de uitgangspunten van de hogere belastingheffing, maar wordt tevens een impuls voor verbetering afgegeven.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, dat vind ik niet. Mijn onderbouwing hiervoor is identiek aan die zoals gebruikt bij de eerste vraag. Deze kopieer ik daarom ook hier. In de begeleidende tekst bij deze consultatie wordt gesproken over het belasten van de negatieve effecten / gevolgen van vlieg reizen voor omwonenden van de luchthaven, zoals geluid / uitstoot / fijnstof etc.. Hiervoor is het nagenoeg niet van belang of de te belasten, vertrekkende vlucht kort danwel lang zal zijn. De grondslag om langere vluchten zwaarder te belasten dan kortere vluchten heeft geen relatie met de genoemde uitgangspunten voor zwaardere taxatie. Logischer zou het zijn om meer lawaaierige, meer vervuilende / uitstotende vluchten zwaarder te belasten. Hiermee wordt niet alleen meer recht gedaan aan de uitgangspunten van de hogere belastingheffing, maar wordt tevens een impuls voor verbetering afgegeven.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, dat vind ik niet. In de eerste plaats vind ik niet dat langere vluchten -op basis van de genoemde uitgangspunten voor belastingverhoging- anders belast zouden moeten worden dan korte afstandsvluchten. Mocht dit echter toch gebeuren dan voegt verschillende belasting per land of gebied een extra ontmoediging aan voor luchtvaartmaatschappijen om vanaf de Nederlandse luchthavens deze bestemmingen aan te doen. Doordat deze bestemmingen opvallend duurder zullen zijn op Nederlandse luchthavens in vergelijking tot omringende landen zullen juist reizigers naar deze bestemmingen in nog sterkere mate dan normaliter bij belastingsverhoging al het geval zal zijn vanaf luchthavens in omringende landen vliegen naar deze bestemmingen. De kans is groot dat hierdoor op termijn vluchten naar deze landen / gebieden uit het aanbod van vanuit Nederland vertrekkende luchtvaartmaatschappijen verdwijnt, wat tot een verschraling van het aanbod van rechtstreekse bestemmingen zal leiden met allerhande negatieve consequenties voor het vestigingsbeleid en economische handelsstromen rondom bedrijven die zakendoen met danwel gevestigd zijn in deze landen / gebieden.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind dat -indien er sprake dient te zijn van belasting heffing- alle passagiers en vluchten op eenzelfde wijze en tegen eenzelfde waarde dienen te worden belast. Deze belasting dient vastgesteld en geheven te worden op Europees niveau om een nog enigszins gelijk speelveld te creëeren voor luchthavens en luchtvaart maatschappijen. Enkel in Nederland toegepaste extra heffing zal ervoor zorgen dat nog meer reizigers dan nu al het geval is zullen vliegen vanaf luchthavens in omringende landen. Hiermee wordt extra verkeersdrukte en extra milieubelasting op grote schaal gerealiseerd voor inwoners van Nederland die totaal geen relatie hebben tot een luchthaven maar wel dankzij extra verkeer nadelige effecten ervaren. Het enige maatschappelijke nut van de extra heffing -los van de financiële baten voor de overheid- is dan dat omwonenden van de luchthaven mogelijk door een kleiner aantal vluchten op jaarbasis minder negatieve effecten zullen ervaren. Dat dit ten koste gaat van sterk toegenomen overlast door verkeersdrukte door het gehele land is niet rechtvaardig. Omwonenden van de luchthaven wisten namelijk dat zij nabij een luchthaven gingen wonen met te voorspellen overlast die daarbij hoort. Elders wonenden in Nederland die toenemende verkeersdrukte door deze maatregel zullen gaan ervaren hebben deze woonlocatie keuze niet gemaakt.