Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Wormerveer |
Datum | 16 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Neen. Belasten van Europese operators kan niet zolang carriers uit de Emiraten, China, etc vrij spel krijgen om de leegte in de markt op te vullen die ontstaat door lokale vliegbelastingen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Neen, de korte vluchten bestaan alleen omdat bestaande rail infra niet genoeg capaciteit heeft. Indien we echt willen inzetten op rail en ander vervoer werkt dit alleen zoals in Japan. Dan moet rail en bus eerst worden uitgebouwd zonder vliegen op te offeren.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Neen, de carriers uit de Emiraten, etc. zullen met handige, onbelaste overstapvluchten alles overnemen van de belaste Europese carriers.
Reizigers die Europa of Nederland mijden omwille van dure taxen zullen nog steeds reizen. Er is dus geen positieve klimaatimpact.
Dit terwijl Nederlandse en Europese airlinees net veel efficienter vliegen met procedures die zowel veilig zijn als veel minder brandstof verbruiken.
Het netto effect van al deze taxen zal dus een grotere impact op het klimaat zijn.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Zolang er ook maar 1 land niet belast wordt zal dit land reizigers overnemen die nog steeds hun reis zullen maken, al is het nu niet via Nederland.
Dit resulteert in zwaardere impact op het klimaat in realiteit.
Dus zonder wereldwijde belasting is dit iniatief nutteloos.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zolang er geen wereldwijde belasting is, is de huidige en voorgestelde situatie een wassen neus.