Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Utrecht |
Datum | 25 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja. Sinds relatief korte tijd zijn mensen het als een recht gaan zien om maar overal naartoe te vliegen, over de hele wereld, en voor meerdere vakanties per jaar. Het voelt voor mensen als een enorme inperking van hun vrijheid als ze dit niet meer zouden kunnen doen. Terwijl een aantal decennia terug het voor de meeste mensen niet mogelijk was om met het vliegtuig op vakantie te gaan, en voor het grootste deel van de wereld nog steeds niet. Als je het aanbiedt, wordt het ook een mogelijkheid voor mensen. Ik denk dat het niet het nieuwe normaal moet worden om zo ver te vliegen, en dit bij hoge uitzondering te doen. Hierom denk ik dat het goed is om de norm te veranderen, en deze als overheid ook aan te geven door vluchten zwaarder te belasten.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
JA JA JA, mijn tenen krommen als ik hoor dat mensen vliegen naar brussel, londen, parijs of berlijn. Naar plekken waar je met de trein naartoe kan, moet het vliegtuig een zeer onaantrekkelijk alternatief zijn. Het enige gevaar is wel dat mensen er vervolgens voor kiezen om dan verder op vakantie te gaan, en dan heb je juist een averechts effect. Hier moet wel goed over nagedacht worden. Alleen zeker gezien het vaak om zakelijke reizen gaat, vind ik dat dit anders moet kunnen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, het liefst worden ze allemaal meer belast, alleen deze vluchten veroorzaken natuurlijk de allermeeste uitstoot, dus dit moet sowieso meer belast worden. Sinds korte tijd zijn mensen het als een recht gaan zien om maar overal naartoe te vliegen, over de hele wereld. Het voelt als een enorme inperking van de vrijheid. Terwijl een aantal decennia terug kon dit nog helemaal niet, en voor het grootste deel van de wereld nog steeds niet. Ik denk dat het niet het nieuwe normaal moet worden om zo ver te vliegen, en dit bij hoge uitzondering te doen. Hierom denk ik dat het goed is om de norm te veranderen, en deze als overheid ook aan te geven door deze vluchten zwaarder te belasten.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Hmm dan vind ik niet per se
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Passagiers: Zou eerder uitzonderingssituaties maken in bepaalde gevallen als er bijvoorbeeld familie woont, of bij overlijden, gipsvlucht, maar dit is administratief natuurlijk erg veel werk.
Verder vind ik dat zakelijke vluchten hoger belast moeten worden, want dit wordt door de werkgever betaald, en zorgt ook voor een norm verschuiving bij bedrijven
Daarnaast kan er overwogen worden om inkomen in overweging te nemen, om ongelijkheid tegen te gaan, of te werken met een soort puntensysteem, dat je een vlucht mag maken met lagere belasting, maar als je meerdere vluchten maakt je een extra hoog tarief vraagt.