Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amstelveen
Datum 16 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Absoluut, 250 mio extra opbrengst is véél te weinig - dit dient een veel groter bedrag te zijn (>1miljard). Tevens zou de invoering van belasting op kerosine en btw op tickets, alsook de introductie van een stevige taks voor personen die enkel overstappen via NL’s luchthavens.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Absoluut, ticketstunts van €59,- naar Spanje zijn absurd aangezien veel negatieve effecten van dergelijke stunts op de samenleving afgewenteld worden. De Minimum vliegticketprijs na belastingen zou zeker €250 moeten zijn om gebruik van verantwoorde transportmiddelen te bewerkstelligen.




Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Een stevig basisbedrag per km gevlogen introduceren, van toepassing op langere vluchten (>2.500km). Dit basisbedrag per km vermenigvuldigen met een factor 2 of 3 per km gevlogen voor kortere vluchten.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Neen, volledig te bepalen adhv het aantal gevlogen km.
Het tarief voor korten vluchten (<2.500km) dient 2 tot 3 maal duurder te zijn per km gevlogen, tov het basistarief aangezien voor korte afstanden meerdere alternatieven ter beschikking zijn.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja, transfer passagiers dienen hetzelfde te betalen. Erg vreemd dat een nederlander wel belasting betaalt momenteel en een transferpassagier niet… De kosten van de transferpassagiers (>50% op Schiphol) tgv vervuiling, overlast, gebrek aan btw op tickets en taks op kerosine wordt nu volledig afgewenteld op de lokale bevolking.