Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Privépersoon, geen bedrijf. (M.F. van de Steeg) |
---|---|
Plaats | Saint-Louis, Frankrijk |
Datum | 7 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, dat vind ik.
Hoe verder je vliegt, hoe meer belasting je moet betalen. Je vervuilt namelijk meer. Een prijs per kilometer zou het eerlijkst zijn.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, dat vind ik niet.
Hoe verder je vliegt, hoe meer belasting je moet betalen. Je vervuilt namelijk meer. Een prijs per kilometer zou het eerlijkst zijn. Kortere vluchten extra belasten is daarom niet eerlijk en vermoedelijk contraproductief.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, dat vind ik.
Hoe verder je vliegt, hoe meer belasting je moet betalen. Je vervuilt namelijk meer. Een prijs per kilometer zou het eerlijkst zijn.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, dat vind ik niet.
Hoe verder je vliegt, hoe meer belasting je moet betalen. Je vervuilt namelijk meer. Een prijs per kilometer zou het eerlijkst zijn. Of je bestemming in land/gebied x of y ligt zou niet uit moeten maken, dat is niet eerlijk.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja, dat vind ik.
Hoe verder je vliegt, hoe meer belasting je moet betalen. Je vervuilt namelijk meer. Een prijs per kilometer zou het eerlijkst zijn. Uitzonderingen voor bepaalde groepen passagiers of bepaalde soorten vliegtuigen is niet eerlijk en werkt contraproductief. Verder zouden passagiers in bepaalde klassen, waardoor er minder mensen in een vliegtuig passen, zoals de eerste klasse of de business class, meer moeten betalen, afhankelijk van de hoeveelheid ruimte die ze innemen (per passagier berekenen per cm2/km). Ook moet de bagage worden belast (per kg/km) zonder vrijstelling tot een bepaalde ondergrens: iedere kg draagt bij aan vervuiling.
Ook de luchtvaartmaatschappijen zelf moeten gaan betalen voor hun eigen vervuiling: hun materiaal (per kg/km), de goederen (denk ook aan drankjes en items die gekocht kunnen worden en soms vele vliegreizen heen en weer worden gevlogen voor ze worden verkocht (per kg/km), hun afval (per kg), hun personeel dat meevliegt (een tarief per persoon/km), de hoeveelheid kerosine (per kg), enzovoorts.