Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Wageningen |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, dit zou krom zijn. Juist korte vluchten zijn vluchten die voorkomen kunnen worden door middel van het reizen met bijvoorbeeld de trein. Investeer in betere treinverbindingen en belast daarna de korte vluchten. Als men voor e.g. werk naar een ander continent moet, is dit soms onoverkomelijk. Dit zou niet bestraft moeten worden met hoge belasting, omdat er geen andere optie is om op deze bestemming te komen. Maak juist korte vluchten onnodig, en belast de onnodigheid.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, deze vluchten moeten hoger belast worden omdat er alternatieven van Amsterdam-Brussel zijn, die aantrekkelijker zouden moeten worden.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, er is namelijk geen alternatief voor deze vluchten. Nederland is een land van vliegpioniers en wij hebben van oudsher altijd de wereld met elkaar verbonden. Deze wereldse verbinding, waar wij voorlopers van zijn, moet je blijven houden. Een makkelijke verbinding zonder extreme kosten brengt ook veel externe voordelen met zich mee. Nu er geen andere redelijke optie is om mensen te verbinden op lange afstand, is het een verwoestend plan om de vliegbelasting te verhogen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Landen zoals Belgie en Duitsland mogen zwaarder belast worden. Deze liggen dichtbij en zijn goed bereikbaar per trein. Dichtbij mag hoger belast worden.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Veelvliegers mogen wel iets hoger belast worden dan het gezin dat eenmalig per jaar het vliegtuig pakt. Het hoeft echter niet veel te zijn, omdat deze veelvliegers veelal voor business doeleinden ergens zitten, waar wij als land weer profijt van hebben.