Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Oirschot
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, ik ben überhaupt tegen verhoging van de vliegbelasting. Aangezien dit alleen maar een waterbed effect veroorzaakt doordat reizigers uitwijken naar luchthavens in onze buurlanden. Waardoor:
A) er juist minder inkomsten voor de schatkist binnen komen en het onze eigen luchtvaartsector onnodig hard belast en uitholt.
B) Er in totale zin, juist meer uitstoot plaatsvind door langere reizen van/naar luchthavens, langere vluchtduur, gebruik van airlines waar duurzaamheid minder hoog op de prioriteitenlijst staan dan onze eigen airlines zoals KLM

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Mocht er extra belasting geheven moeten worden op korte vluchten dan zou ik alleen extra belasting heffen op vluchten waar een goed alternatief beschikbaar is, wat in mijn opinie nu alleen het geval is voor Brussel. En zeker NIET voor Berlijn of London oid.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, deze vluchten zijn absoluut noodzakelijk voor onze economie en welvaart. Plus hier zijn absoluut geen alternatieven voor (zelfs geen slechte alternatieven).
Dit zou absoluut voorkomen moeten worden om zo onze concurrentiepositie en vestigingsklimaat als Nederland niet nog verder te verslechteren.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Extra belasting heffen lijkt me echt niet de weg voorwaarts. Dit is kortzichtig en lost absoluut niet het probleem op waar we voor staan. Extra belasting heffen werkt averechts en verkleind de mogelijkheden tot investeringen in duurzamere vloot voor onze eigen airlines. Absoluut niet doen dus.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transferpassagiers moeten worden uitgezonderd. Aangezien je hiermee alleen maar het je eigen airlines lastig maakt ten opzichte van de concurrenten en je hiermee het netwerk potentieel decimeerd. En dit dus een enorme klap zou zijn voor het vestigingsklimaat in Nederland en daarmee indirect de welvaart voor de Nederlander.