Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Bergschenhoek |
Datum | 18 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Dat ligt eraan: als elk (Europees) land een dergelijke belasting heft dan zou je daarover kunnen spreken. Maar in feite raakt het met name de portemonnee van de mensen met een kleinere beurs. Die zien hun vakantiekosten verhoogt worden, terwijl de mensen met een grotere beurs die niet per se zullen merken. Belangrijkste is: als er een vliegbelasting is, dan moet deze ook ten goede komen aan de duurzame luchtvaart door bijvoorbeeld grotere hoeveelheden SAF te gaan produceren. Maar in principe ben ik tegen een differentiatie van belasting naar afstand. Of allemaal hetzelfde (lage) bedrag die ten goede komt aan de duurzame luchtvaart, of helemaal geen belasting.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, deze vluchten bestaan grotendeels uit overstappende passagiers. Dus: men vliegt van Brussel naar Amsterdam en daarna door naar een intercontinentale bestemming. Andersom ook: mensen komen intercontinentaal aan op Amsterdam en vliegen dan het laatste stukje naar hun daadwerkelijke bestemming. Indien er een vliegbelasting moet zijn EN er moet een differentiatie zijn, dan moeten de mensen die echt het stukje AMS-BRU vliegen een lagere belasting betalen. Voor degene die AMS-BRU-NYC (bijv.) vliegen, die betalen een hogere belasting.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Je zou kunnen werken met cirkers gemeten vanaf de plek van opstappen. Dat zou kunnen aan de hand van de afstand in kilometers, of bijvoorbeeld aan de hand van uren (berekende gemiddelde) vliegtijd. Dus in het geval van Amerika, Brazilië of Mexico: voor New York betaal je minder dan voor naar Los Angeles. Voor Cancun betaal je minder dan voor naar Mexico-stad. Voor Fortaleza betaal je minder dan voor naar Rio de Janeiro.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Iedereen gelijk behandelen.