Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Gouda
Datum 27 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik denk dat dit afhangt van wat men wil bereiken. Als men korte vluchten wil beperken, dan zal men deze relatief zwaarder dienen te maken. Als het totaal bekeken wordt dan zullen de langere vluchten ook zwaarder belast dienen te worden. Echter houdt in hemelsnaam wel onze positie concurrerend met de ons omringende landen. Ook hier hoeven wij niet weer het braafste kindje van de klas te zijn.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Als de vlucht alleen geldt als Ams naar Brussel, dan wel. Als het dient als een overstap van een internationale vlucht, dan dient de afstand meegenomen te worden in de totale afstand en zal dan niet extra verhoogd dienen te worden.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Als het doel is om de vervuiling te beperken of te compenseren, dan denk ik dat het zinnig is om dit wel met een soort “prijs” te verhogen. Niet als het doel alleen is om een soort vliegtax te verhogen. Misschien dat het zinniger is om de kerosine te gaan belasten.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Het al dan niet behoren tot een overzees gebied van een land zou niet moeten uitmaken. De vervuiling blijft hetzelfde. Ik denk wel dat alle airlines hieraan dienen mee te doen. Is dit niet het geval dan krijg je oneerlijke concurrentie.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Mijnsinziens dient gekeken te moeten worden naar de hoeveelheid vervuiling die een type vliegtuig maakt en daar zal de belasting procentueel over berekend dien te worden. In het algemeen zal een grotere kist meer bijdragen aan de vervuiling dan een kleinere. Echter een ouder type vliegtuig is in het algemeen ook meer vervuilend dan een nieuwere generatie. Als men onderscheid gaat maken in de types passagiers, dan wordt het systeem wel erg complex. Het antwoord hierop is dan ook dat er geen rekening mee gehouden dient te worden.