Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Bussum |
Datum | 25 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee dit vind ik niet. De uitstoot in Nederland is over hetzelfde gebied. Omdat dit niet Europees of wereldwijd wordt geregeld is er geen hard argument om een belasting op vliegafstand te doen. Nederland heeft er niet meer last van als je verder vliegt.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, dit zijn vaak aansluitende vluchten op een langere vlucht. Omdat er geen directe vlucht is bestaat deze korte vlucht er. Deze passagier heeft dus al betaald. Daarnaast is het alternatief er helemaal niet, je kan niet met dezelfde internationale aansluitingen of tijd naar Brussel.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee dit vind ik niet. De uitstoot in Nederland is over hetzelfde gebied. Omdat dit niet Europees of wereldwijd wordt geregeld is er geen hard argument om een belasting op vliegafstand te doen. Nederland heeft er niet meer last van als je verder vliegt.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Het beste lijkt mij dit hoe dan ook op Europees niveau te regelen. Zo voorkom je oneerlijke concurrentie. Dit onderscheid lijkt mij ook in die vorm wel een idee. Vooral zou ik dan kijken naar wat is het alternatief? UK is een tunnel nodig (zeer veel uitstoot), naar Duitsland zijn erg slechte treinverbindingen. Als er dus niet echt een alternatief is zou de belasting niet moeten gelden
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik denk dat iedereen binnen de EU of zelfs wereld op dezelfde manier belast zou moeten worden. Maakt niet uit hoe lang je vliegt want er is maar een kort stuk overlast en directe uitstoot. Dit is per vliegveld hetzelfde, waar het ook staat. Een transfer passagier werkt mee aan een efficiënt gebruik van luchtvaart infrastructuur, zo kunnen kleinere gebieden uit de voeten met een kleiner vliegveld. Ergens zou dit niet bestraft moeten worden