Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | M. Dijkstra |
---|---|
Plaats | Heerenveen |
Datum | 22 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Als je niet uitkijkt zal dit voorstel de schatkist eerder voor €248 miljoen benadelen in plaats van €248 miljoen opleveren, hogere tarieven jagen mensen de grens over om van daar af te vliegen. Dan haal je dus helemaal geen belasting binnen, Nederlandse luchthavens en luchtvaartmaatschappijen zullen verlies lijden. En voor het milieu doet het niks, er wordt nog altijd evenveel gevlogen. Alleen nu buiten de controle van de Nederlandse schatkist.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Andere vervoersopties zijn niet voor alle korte bestemmingen beschikbaar en als ze al beschikbaar zijn zijn ze vaak minder betrouwbaar. Investeer daar dus eerst in voordat je korte afstanden gaat belasten, zeker op bestemmingen waarvoor geen alternatief is (bijvoorbeeld veel Engelse bestemmingen) zou geen belasting geheven moeten worden.
In een andere reactie las ik ook een opmerking waar ik het wel mee eens ben, dat mensen dan gaan reizen via een verder weg gelegen hub. Dat is natuurlijk het laatste wat je wilt, dus moet je zorgen dat die korte vluchten goedkoper zijn dan reizen met een omweg. Daar past geen extra belasting op korte afstanden bij.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Als je er nou voor kunnen zorgen dat iedereen die zo'n reis maakt ook vanaf een Nederlandse luchthaven vertrekt dan zou dat ideaal zijn, maar daarin zit hem nou juist het venijn. Dat kan je niet garanderen, hoe hoger het prijsverschil met buitenlandse luchthavens hoe meer mensen geneigd zijn om vanuit het buitenland te vliegen. Dan stoten ze nog net zo veel uit maar betalen ze er geen belasting over.
Als je dit wil doen moet je het Europees doen, niet als Nederland alleen. Daarvoor zijn we te klein.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Daar heb ik geen verstand van.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Als je overstappende passagiers gaat belasten dan gaan die via andere Europese hubs reizen en ben je ze dus kwijt. Dit zal geen cent opleveren maar wel een hoop economische schade veroorzaken, bedrijven als KLM en Schiphol gaan dit merken in de portemonnee. Daarnaast hebben overstappende passagiers al vliegbelasting betaald in het land waar ze vertrokken zijn, dan zou het niet eerlijk zijn om ze in Nederland nog een keer te belasten. Sterker nog, ik denk dat dit niet eens mag van Europa.